Україна-30: КВБЗ пропонує через Укрзалізницю відродити країну або Потенціал транспортної інфраструктури

Україна-30: КВБЗ пропонує через Укрзалізницю відродити країну або Потенціал транспортної інфраструктури

Залізниця: швидко, зручно, комфортно. Це тема сесії, яка 23 лютого 2021 року пройшла на форумі «Інфраструктура» в рамках Всеукраїнського форуму Україна-30. Можу з упевненістю сказати, що ці слова є девізом і нашої роботи – вітчизняних вагонобудівників. У прагненні зробити залізничні перевезення швидкісними, комфортними і зручними для всіх верств населення, а також для вантажовіправників ми єдині з національним залізничним перевізником – Укрзалізницею. Саме про це говорив у своєму виступі.

Тож, спираючись на багатолітній досвід співпраці, запропонував 2021-2022 роки зробити роками Великого будівництва на залізниці. Тому що Укрзалізниця – це величезний нерозкритий потенціал, який можна, як мінімум, порівняти з дорожнім будівництвом.

002

Оновлення зношених парків вантажних і пасажирських вагонів, локомотивів, міського транспорту з максимальним використанням потужностей української промисловості дозволить отримати такий же ефект як від президентської програми Великого дорожнього будівництва, а по деяких параметрах – перевищити.

Буде досягнуто відчутний мультиплікаційний ефект для понад 200 підприємств машинобудування і суміжних галузей. Економіка України отримає додаткові надходження до бюджетів і фондів, економію витрат по безробіттю, буде створено кілька десятків тисяч нових робочих місць, зросте внутрішній валовий продукт. Саме таку мету ставить і уряд у «Національній економічній стратегії-2030».

001

Що необхідно для розвитку залізничної галузі та транспортного машинобудування

У сфері вантажних перевезень необхідно протягом найближчих 5 років вирішити проблему вагонів з перевищеним нормативним строком експлуатації. Загалом 72 590 одиниць потребують заміни, тобто 12-15 тис. щорічно.

При цьому виділення коштів із бюджету не потрібно - у нас є державні банки, які можуть профінансувати випуск нових вагонів. А кредитні та лізингові ставки компенсуються податками, які сплатять вагонобудівники: надходження до бюджетів усіх рівнів складуть 31 млрд. грн. Приріст ВВП - 2,3%. З’являться близько 15 тисяч робочих місць у вагонобудуванні та понад 30 тисяч у суміжних галузях.

Перехід на інноваційний рухомий склад забезпечить конкурентність українських залізничних перевезень на міжнародній арені. А українські виробники вже мають цілу лінійку інноваційних вагонів з навантаженням 25 тонн на вісь.

Сьогодні ми інвестуємо в дороги з перспективою на 10-20 років, то чому б не вчинити так само на залізниці? Справа за державним підходом, довгостроковим бюджетним плануванням і укладенням контрактів на строк від 3 років.

154157415 369856984087930 71214009582366764 o

У царині пасажирських перевезень завдання мінімум – підвищити комфортність обслуговування на основних маршрутах. У нас є вітчизняний пасажирських вагон на візках із застосуванням технічних рішень і розробок 2018 року.

Виділення коштів із Держбюджету у 2021 році на закупку пасажирських вагонів обнадіює. Ми прагнемо формування щорічних бюджетів та укладання довгострокових угод, щоб працювати планомірно, ритмічно, виконувати намічене в строк.

Такі ж рішення необхідні для того, щоб оновити приміський рухомий склад. Держава може й повинна вирішити питання фінансування приміських перевезень за рахунок місцевих бюджетів.

Впровадження високошвидкісного руху (250-300 км/год) непосильне завдання для України. Окупність таких проектів - понад 40 років. Пропоную використати перевірену в Європі технологію ReilJet: використання пасажирських вагонів підвищеної комфортності (МПЛТ) з сучасними пасажирськими електровозами.

Це дозволить швидко збільшити ефективність і комфортність перевезень. Придбання вагонів МПЛТ і локомотивів дозволить зекономити до 67% коштів при їх закупівлі. Замовлення отримають близько 180 підприємств, роботу - понад 10 тисяч працівників у суміжних галузях. Бюджет поповниться більш ніж на 7 млрд грн. Приріст ВВП складе 1,28 %.

Основне завдання у царині тяги – оновлення парку електровозів. Для цього необхідно завершити конкурс на їх поставку, який розпочато Укрзалізницею у 2020 році. Обрати найкраще для України рішення по технічній частині, рівню локалізації, а також вартості кредитних ресурсів.

Що стосується дизельних локомотивів, то тут залишається вирішити яким шляхом піти: закупити нові тепловози чи модернізувати наявні з використанням сучасних двигунів іноземного виробництва.

У сфері міського транспорту Україна може виготовляти всі види техніки: автобуси, тролейбуси, трамваї, вагони метро. Є джерела фінансування. Ключове завдання – максимальне завантаження українських підприємств і вибір постачальника з урахуванням затрат життєвого циклу, як прописано у останній редакції Закону України «Про публічні закупівлі» та директивах ЄС.

Як бачите є завдання, є шляхи їх вирішення. Потрібна політична воля. Дуже важливо що буде зроблено Україною у найближчі 2 роки. Це граничний строк, коли вітчизняні підприємства ще в змозі зберегти свій виробничий та кадровий потенціал, а залізничний сектор – конкурентоздатність. Інакше нас очікує колапс і деіндустріалізація вітчизняної економіки.

Щоб цього не сталося, уже сьогодні потрібні конкретні управлінські рішення:
- скласти і затвердити 5-річний план закупки вантажних вагонів (12-15 тис на рік);
- прийняти Постанову КМУ щодо локалізації продукції машинобудування, яка діятиме до прийняття законопроекту № 3739 по локалізації;
- внести зміни до Постанови КМУ №899 від 3.10.2012 р., ввести право укладення державними замовниками довгострокових угод на закупівлю рухомого складу;
- випустити окрему Постанову КМУ, яка дозволить УЗ уже з другого кварталу поточного року укладати договори строком від 3 років з постачальниками продукції;
- закупляти локомотиви для УЗ з урахуванням життєвого циклу і максимального рівня локалізації.

004

Додаткові джерела фінансування Укрзалізниці

З метою забезпечення прибутковості залізниці та конкурентоздатності її послуг пропонуємо як у європейських країнах відмінити оподаткування земель під коліями УЗ. Вивільнені кошти (близько 4 млрд грн) направити на оновлення рухомого складу.

Пропонуємо відмінити сплату акцизного збору на дизельне пальне (УЗ щороку платить 1,7 млрд грн акцизу в дорожній фонд). Дозволити УЗ прямі закупки електроенергії у ДП НАЕК «Енергоатом». Вивільнені кошти направити у Держфонд залізничного транспорту на оновлення рухомого складу та інфраструктури.

Саме так, пропоную за досвідом дорожнього будівництва створити Держфонд залізничного транспорту. Наповнювати його за рахунок вищеназваних статей, а також цільових інвестицій.

Вкрай важливо розробити та опублікувати Стратегію розвитку Укрзалізниці. Саме про неї говорив Володимир Жмак, коли близько півроку тому очолив правління УЗ.

Інші спікери підтримали мене з цих питань, запрошую до подальшого детального їх обговорення з метою прискорення прийняття рішень і відповідних документів.

Необхідно прискорити прийняття законопроекту № 1196-1 «Про залізничний транспорт в Україні». Він з вересня 2019-ого знаходився на розгляді в комітетах ВРУ. І тільки зараз – через 1,5 року – внесений до порядку денного п’ятої сесії ВР. Від імені машинобудівників прошу голову комітету ВР з питань транспорту та інфраструктури Юрія Киселя терміново просувати даний законопроект.

Як же позначиться розвиток галузей залізничного транспорту і транспортного машинобудування на економіці України в цілому.

За підрахунками спеціалістів, приріст ВВП складе 152,9 млрд. грн або 3,85%. Гарантовано повернуться до Держбюджету та бюджетів усіх рівнів не менше 40,3 млрд. грн.

Ми збережемо не менше 50 тис. робочих місць на понад 200 підприємствах України, це зупинить трудову міграцію. Будуть вирішені проблеми експортерів металопрокату та сільгосппродукції в порти. Створяться передумови для експорту товарів з більшою доданою вартістю - продукції машинобудування.

Зможемо залучити іноземні інвестиції та технології за умови обов’язкової локалізації виробництва складної техніки не менше 35% з її поступовим нарощуванням. Зросте експортний потенціал галузі транспортного машинобудування.

Покращаться показники оперативної діяльності УЗ за рахунок підвищення енерго- та ресурсоефективності компанії.

Отримає поштовх для розвитку вітчизняна наука шляхом стимулювання переходу на міжнародні стандарти. Триватиме модернізація виробничих потужностей за стандартами ЄС. Активізація роботи містоутворюючих підприємств покращить зв’язки між регіонами, активізує ринок праці, споживацький попит, сприятиме розвитку туризму та гуманітарних зв’язків.

Слушне запитання прозвучало на мою адресу від модератора Данили Ваховського: «Чи готові ви до покращення сервісу для пасажирів?» На що відповів: «Звісно, готові. Не тільки КВБЗ – підприємство з 150-річною історією і великим досвідом, а й весь комплекс українського транспортного машинобудування. Ми готові до партнерства з такими іноземними компаніями як Альстом, Сіменс, Штадлер, Песа, Шкода та ін. І вони теж підтверджують наші компетенції та свою готовність до спільних проектів. Справа за рішеннями на рівні ВР, Кабміну та Президента України».

Володимир Приходько,
голова наглядової ради ПАТ «КВБЗ»,
член президії Федерації роботодавців України.

Дякую організаторам форуму за можливість узяти участь і висловити наші пропозиції. Дякую заступнику міністра фінансів Олександру Каві, голові правління УЗ Володимиру Жмаку, директору Центру транспортних стратегій Сергію Вовку, першому заступнику міністра інфраструктури Дмитру Абрамовичу, керівнику пасажирської компанії Укрзалізниці Олександру Перцовському - всім спікерам за те, що підхопили мої тези, розвивали їх і доповнювали.

005

006

007

008

Україна-30: КВБЗ пропонує через Укрзалізницю відродити країну або Потенціал транспортної інфраструктури

Залізниця: швидко, зручно, комфортно. Це тема сесії, яка 23 лютого 2021 року пройшла на форумі...

Сколько теряют украинские города на закупках коммунальной техники по импорту или Скупой платит дважды

«Свобода слова Савика Шустера» на ТК «Украина» в выпуске от 12 февраля 2021 года подняла очень...

Нас можна похвалити за одне: продовжуємо працювати

Підсумки і перспективи - це, якщо дуже коротко, тема традиційного передноворічного інтерв’ю голови наглядової...

Особливості розвитку вітчизняного денного швидкісного руху

Сьогодні широко дискутується питання щодо перспективи подальшого розвитку денного пасажирського...

Комфорт и экономика железнодорожных пассажирских перевозок

Лидирующие позиции украинского пассажирского вагоностроения, созданного совместными усилиями,...

Українські пасажирські вагони за бюджетні кошти – у виграші буде вся Україна

Мінекономрозвитку разом Мінінфраструктури розробляють Програму кардинального оновлення залізничної галузі. Програма,...

Володимир Приходько: "Тендер на поставку поїздів метрополітену: Харків не чує Україну"

Інвестиційний проєкт в рамках фінансової угоди між Україною та Євпропейським інвестиційним банком...

Підтримка у першому читанні законопроєкту 3739 - найважливіший крок до вдосконалення політики державних закупівель

21 липня 2020 року Верховна Рада України підтримала у першому читанні законопроєкт 3739 про...

Владимир Приходько: «Законопроект №3739 должен обязательно стать Законом Украины»

9 июля 2020 года на Крюковском вагоностроительном заводе состоялась презентация законопроекта...

Экономические и политические «манипуляции» вокруг локализации, или почему Украина должна развивать свою промышленность

Тема необходимости локализации производства в Украине не нова, поднимается на разных уровнях с...

Промышленный Кременчуг голосует «ЗА» пилотный проект Минэкономразвития

На сайте Кабинета Министров Украины 11 июня 2020 года появился проект постановления «Некоторые...

Владимир Приходько: «Наладить производство электровозов в Украине реально. Но никто не решится на это без контракта с УЗ»

Руководитель и совладелец Крюковского вагоностроительного завода Владимир Приходько рассказал о...

Владимир Приходько: «Полностью поддерживаю заявление правления Укрзализныци об углублении локализации производства»

Из отчета Минэкономразвития за 2018 год известно, что государственные монополии Украины только за...

Член Президії Ради ФРУ, Голова Наглядової ради - Президент ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод"

Наша думка

Промышленный Кременчуг голосует «ЗА» пилотный проект Минэкономразвития

На сайте Кабинета Министров Украины 11 июня 2020 года появился проект постановления «Некоторые вопросы реализации пилотного проекта по осуществлению закупок техники отрасли машиностроения з...