Українські пасажирські вагони за бюджетні кошти – у виграші буде вся Україна

Українські пасажирські вагони за бюджетні кошти – у виграші буде вся Україна

Мінекономрозвитку разом Мінінфраструктури розробляють Програму кардинального оновлення залізничної галузі. Програма, головним чином, стосується оновлення парку пасажирських і вантажних вагонів, закупівлі нових дизель-поїздів. Результатом ініціативи повинен стати додаткове зростання ВВП від 2,7% в рік.

Про плани підтримати програму оновлення пасажирського парку Укрзалізниці 14 вересня поточного року повідомив і міністр фінансів Сергій Марченко на презентації проєкту державного бюджету на 2021 рік. Він підкреслив, що держава вперше має намір профінансувати закупівлю рухомого складу в кількості 100 пасажирських вагонів.

Так, дійсно. Вперше в проєкті держбюджету планують передбачити гроші на таку необхідну статтю витрат. Хоча в Законі України "Про залізничний транспорт", прийнятому ще в 1996 році, сказано, що придбання залізничного рухомого складу для перевезення пасажирів в поїздах далекого прямування і місцевого сполучення здійснюється в установленому порядку за рахунок коштів Державного бюджету України в межах лімітів державних капітальних вкладень, коштів АТ "Укрзалізниця", позикових коштів, а також коштів місцевих бюджетів.

Новину про можливу закупівлю 100 пасажирських вагонів у 2021 році розмістили багато ЗМІ. Вони ж пишуть про те, що Крюківський вагонобудівний завод є основним виробником рейкового рухомого складу в Україні й міркують про те, як ПАТ "КВБЗ" буде виконувати це державне замовлення.

Це дійсно так. КВБЗ - основний виробник рейкового рухомого складу в Україні, названий головним з пасажирських вагонів ще в 1996 році: вантажні вагони, пасажирські вагони локомотивної тяги, міжрегіональні поїзди локомотивної тяги, міжрегіональні двосистемні швидкісні електропоїзди, приміські та регіональні дизель-поїзди, поїзди метро.

Але в останні роки ми бачили приклади, коли в Україні оголошувалися відкриті тендери на поставку рухомого складу, взяти участь у яких міг хто завгодно. Більш того, прописувалися умови тендерів під польські, корейські потяги.

Недарма народний депутат Дмитро Кисилєвський у своїй статті "Що закладено в бюджет для української промисловості" (НВ Бізнес, 6.10.2020), аналізуючи проєкт бюджету, пише: "Позитивно: заклали 4,5 млрд грн на нові пасажирські вагони і пасажирську інфраструктуру. Сподіваюся, вистачить розуму купити їх в Україні".

Додамо: і залишити бюджетні гроші працювати в країні. І зберегти та створити нові робочі місця, отримати податки. Для цього існує закупівля по переговорній процедурі, яка передбачена Законом України "Про державні закупівлі", і застосувати її необхідно саме до вітчизняного виробника.

КВБЗ готовий поставити пасажирські магістральні вагони в зазначеній кількості в 2021 році в разі вчасного укладення відповідного договору, його безумовного виконання замовником в частині фінансування і приймання готової продукції. На підприємстві створені для цього виробничі потужності, відпрацьована технологія, є налагоджені зв’язки з заводами-постачальниками комплектуючих, кадри відповідної кваліфікації.

У КВБЗ та Укрзалізниці є досвід співпраці, коли поставлялося на рік понад 100 пасажирських вагонів. Наприклад, в 2008 році було поставлено 107 одиниць. У 2014-му - 95 одиниць вагонів для транспорту соціального призначення. Є досвід поставки в інші країни СНД - Білорусь, Казахстан, Таджикистан. Організовано гарантійне та сервісне обслуговування продукції.

А поставка, прямо скажемо, невеликої кількості вагонів вітчизняного виробництва для УЗ в 2015-2020 роках - це не вина підприємства, а наслідок ряду об’єктивних і суб’єктивних причин.

Серед об’єктивних - "некерована" Кабінетом Міністрів України наглядова рада УЗ, хронічна відсутність багаторічної державної програми розвитку залізниці, припинення пасажирського залізничного сполучення в зв’язку з коронавірусом і введенням карантину. Серед суб’єктивних - часта зміна керівництва УЗ, відсутність політичної волі у попередніх керівників транспортного відомства у справі оновлення рухомого складу. І навіть систематична організація переговорів щодо закупівлі рухомого складу у закордонних постачальників за спиною вітчизняних виробників і без натяку на локалізацію виробництва в Україні до 2020 року включно.

Нам довелося пережити чимало складних моментів у процесі виконання контрактів 2018 року на поставку пасажирських вагонів і дизель-поїздів. І до сьогодні не всі питання вирішені до кінця. А що стосується 6 дизель-поїздів, то УЗ набула тільки один. Доля ще п’яти досі не вирішена, хоча є чітке розпорядження Президента України про закупівлю 3 дизель-поїздів у 2020 році, зроблене ним під час візиту на КВБЗ 6 березня поточного року. І ще двох поїздів - в 2021-му. Але воно не виконується.

Ми вже не раз розповідали про ціноутворення на вітчизняні пасажирські й вантажні вагони. Створювалися спеціальні комісії, які розглядали це питання. Порушень не виявлено, ціни на рівні ринкових на аналогічну продукцію. Причому вітчизняний пасажирський вагон має низку переваг.

Наприклад, вагони КВБЗ мають на одне пасажирське купе більше, ніж у інших виробників, тобто не 9, а 10 купе. У купейному вагоні це не традиційних 36, а 40 місць. Тому, порівнюючи ціни, наприклад, КВБЗ і Тверського вагонобудівного заводу на купейний вагон, слід застосовувати коефіцієнт 1,11. Експлуатація вагонів КВБЗ дозволяє отримати додатковий прибуток від перевезень при незмінних експлуатаційних витратах.

А для більш повного і об’єктивного аналізу цін на пасажирські вагони необхідно враховувати ціни на аналогічну продукцію ряду виробників. Наприклад, за останніми даними закупівель європейських залізничних адміністрацій, ціна за один пасажирський вагон становить від 960 до 2300 тисяч євро. Залежно від пасажиромісткості, моделі та комплектації.

Але комусь вигідно пов’язувати питання виробництва вітчизняних пасажирських вагонів ПАТ "КВБЗ" з уявною їх "дорожнечею", і безпідставні, безграмотні, псевдоекономічні репліки на цю тему ми бачимо в публікаціях досі.

На КВБЗ ведеться постійна робота щодо збільшення відсотка локалізації пасажирських вагонів, щоб якомога більше комплектуючих були вітчизняного виробництва. Це дозволяє швидко виконувати замовлення, менше залежати від коливання курсу долара.

Вітчизняним постачальникам вагонів і комплектуючих до них (а це 160 підприємств-партнерів) хотілося б вірити, що поставка рухомого складу за кошти державного бюджету стане реальністю в 2021 році і буде постійною практикою в наступні роки. Це матиме відчутний мультиплікативний ефект як для 160 підприємств машинобудування та інших галузей, так і для економіки України в цілому.

Стабільність і гарантованість замовлень - важливі для забезпечення безперервного потоку виробництва, вдосконалення виробничих процесів, що в підсумку зменшить вартість виробів. Продукція серійного і масового виробництва завжди дешевше.

На наш погляд, практика замовлення рухомого складу за бюджетні гроші у вітчизняних виробників буде мати позитивний ефект не тільки в економічній складовій. Не менш важлива й соціальна. Люди відчують турботу про них. Пасажири, - подорожуючи в гідних вагонах, машинобудівники і працівники суміжних галузей - маючи гарантоване замовлення й роботу. І бюджетні гроші окупляться сторицею, повернуться в державну казну у вигляді податків і зборів.

 

КВБЗ

Українські пасажирські вагони за бюджетні кошти – у виграші буде вся Україна

Мінекономрозвитку разом Мінінфраструктури розробляють Програму кардинального оновлення залізничної галузі. Програма,...

Володимир Приходько: "Тендер на поставку поїздів метрополітену: Харків не чує Україну"

Інвестиційний проєкт в рамках фінансової угоди між Україною та Євпропейським інвестиційним банком...

Підтримка у першому читанні законопроєкту 3739 - найважливіший крок до вдосконалення політики державних закупівель

21 липня 2020 року Верховна Рада України підтримала у першому читанні законопроєкт 3739 про...

Владимир Приходько: «Законопроект №3739 должен обязательно стать Законом Украины»

9 июля 2020 года на Крюковском вагоностроительном заводе состоялась презентация законопроекта...

Экономические и политические «манипуляции» вокруг локализации, или почему Украина должна развивать свою промышленность

Тема необходимости локализации производства в Украине не нова, поднимается на разных уровнях с...

Промышленный Кременчуг голосует «ЗА» пилотный проект Минэкономразвития

На сайте Кабинета Министров Украины 11 июня 2020 года появился проект постановления «Некоторые...

Владимир Приходько: «Наладить производство электровозов в Украине реально. Но никто не решится на это без контракта с УЗ»

Руководитель и совладелец Крюковского вагоностроительного завода Владимир Приходько рассказал о...

Владимир Приходько: «Полностью поддерживаю заявление правления Укрзализныци об углублении локализации производства»

Из отчета Минэкономразвития за 2018 год известно, что государственные монополии Украины только за...

Член Президії Ради ФРУ, Голова Наглядової ради - Президент ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод"

Наша думка

«Потрібно врешті-решт прописати механізм відповідальності правоохоронців за шкоду бізнесу»

Стан економіки залежить від здатності держави забезпечити кілька фундаментальних речей, серед яких створення умов для розвитку та стабільної роботи бізнесу та підготовки кадрів.