Фури з «перевантаженням» на українських дорогах тема не нова, але незмінно болюча та важлива для всіх учасників дорожнього руху.
Здавалося б, державою були збільшені штрафи за понаднормове перевезення вантажів, але суттєвого результату це не дало.
Чому? Тому що, основні причини надмірного навантаження автошляхів це:
- корупція, коли оплативши певну суму можна безперешкодно возити вантажі, які перевищують визначені законодавством норми
- соціальна несвідомість аграріїв та перевізників
- відсутність трьохсторонньої відповідальності відправника, перевізника та власника вантажу.
Ми всі хочемо і говоримо про те, що Україні потрібні інвестиції, однак треба розуміти, що однією з важливих складових надходження цих інвестицій є розвинена інфраструктура – нормальні дороги, сучасні елеватори та розвинені сільгосппідприємства.
Якість доріг впливає на інвестиційну привабливість аграрного сектору в цілому. Елементарний приклад, якщо до елеватора дуже тяжко доїхати, то вірогідність того, що хтось захоче вкласти свої кошти у такий об’єкт не просто мала, а мізерна.
Зараз держава почала вкладати кошти і відновлювати та будувати автошляхи. Це, звичайно, дуже добре! Однак, якщо «перевантажені» зерновози і надалі будуть продовжувати по ним курсувати, то вони не матимуть жодних шансів – рано чи пізно дороги знову будуть знову зруйновані.
Я переконаний, що для вирішення цього питання обов’язково слід об’єднатися – виробникам техніки, аграріям та перевізникам.
Насамперед, важливо зрозуміти, що це не тільки колективна відповідальність учасників вантажоперевезень, але й кожного окремо. Давно вже варто відійти від цих «нарощених» бортів, великих розмірів та важких конструкцій кузовів і перейти на європейський рівень, як виробництва, так і вантажоперевезень.
На прикладі нашої Компанії, можу сказати, що ми розробили нові напівпричепи та автопоїзди зерновози, які повністю відповідають допустимій масі перевезень по дорогах України. Це стало можливим завдяки їхній полегшеній конструкції – кузову, рамі, осі.
Не тільки наша Компанія, всі європейські підприємства виготовляють напівпричепи та сільськогосподарську техніку полегшеної конструкції. Це нормальна, навіть більше того, правильна практика і Україні слід теж переходити на таку продукцію, тим більше, що вона є в наявності і нічого нового вигадувати но доведеться.
Головне усвідомити, що неможливо зберегти дороги, якщо не дбати про них.
Взаємозв’язок між дорогами та інвестиціями набагато більший, аніж нам здається. Привабливість для закордонних інвесторів падає в рази, якщо ми не маємо доріг. Та і нам самим жити в країні, де немає нормальних доріг, не комфортно.
Інколи, я чую питання такого плану – а чи вигідно компаніям- виробникам вкладатися у це виробництво? Чи є якесь світло у кінці тунелю?
Без сумнівів відповідаю – так. Чому? Тому що, ті напівпричепи та зерновози, які зараз є у багатьох сільгосппідприємствах та перевізників, дуже скоро не зможуть здійснювати перевезення по автошляхах України. Якщо хтось думає, що перевезення існуватимуть в тому вигляді як зараз ще дуже довго, то можу запевнити, що це максимум 3-5 років. Бо, чим більше коштів держава вкладатиме коштів у шляхи, тим жорсткішим буде контроль. Це логічно і цілком справедливо.
Іншого виходу, окрім переходу на європейські норми, не було і не буде.
Що стосується питання трьохсторонньої відповідальності відправника, перевізника та власника вантажу і чи допоможе відповідний закон убезпечити дороги від перевантажень, то я вважаю, що прийняття цього нормативного документу саме на часі і це обов’язково станеться і допоможе вирішити той дорожній колапс, який ми на сьогодні маємо.