Сьогодні на засіданні Урядового комітету з питань економічної, фінансової та правової політики, розвитку ПЕК, інфраструктури, оборонної та правоохоронної діяльності схвалено законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо завдань та повноважень комітету Верховної Ради України, до предмета відання якого віднесено питання забезпечення контролю за діяльністю державних органів спеціального призначення з правоохоронними функціями, правоохоронних органів, правоохоронних органів спеціального призначення та розвідувальних органів».
Простіше кажучи, маємо надію, що незабаром, можливо, ще до дострокових виборів, у складі Верховної Ради з'явиться профільний комітет, який поруч з безумовно важливим завданням з підготовки розгляду парламентом питання про призначення на посаду голови СБУ тощо опікуватиметься попереднім розглядом кейсів щодо дотримання вимог законодавства правоохоронними органами під час кримінального провадження.
Чому це важливо? За далеко не повними даними, минулого року правоохоронці провели близько 100 тис. обшуків бізнесу. Абсолютний «чемпіон» тут Київ – бувало, що в столиці відбувалося аж по 198 обшуків на місяць! Зауважу, ці показники мало в чому відрізняються від показників 2017 року. Хоча саме 2018 року запрацювали закони щодо дотримання прав учасників та інших осіб кримінального провадження (т.зв. закони «Маски-шоу СТОП-1» та «Маски-шоу СТОП -2»), які начебто покликані зупинити самодіяльність силовиків (хоча б тим, що під час обшуків стала обов'язковою присутність адвоката), а в Кабміні для розгляду конкретних кейсів та прийняття рекомендацій до керівників правоохоронних органів щодо усунення правопорушень під час досудового розслідування було створено Міжвідомчу комісію з питань забезпечення дотримання правоохоронними органами прав та законних інтересів осіб (очільник – Прем'єр-міністр України), до складу якої було включено Голову Ради ФРУ Дмитра Олійника. За сприяння Федерації на засідання Міжвідомчої комісії було підготовлено понад 10 кричущих кейсів про неправомірні дії силовиків при проведенні обшуків, вилучення документів та обладнання, що врешті-решт призвело до зупинки діяльності підприємств.
Для припинення «бєспредєлу» ми дещо встигли зробити, але, на жаль, не все. А все тому, що 21 червня 2018 р. Верховна Рада ухвалила Закон №2469-VIII «Про національну безпеку України» (набув чинності 08.07.2018 р.), у відповідності до якого скасовано низку законів, у тому числі норму щодо створення та функціонування Міжвідомчої комісії – відповідні зміни внесено до Закону №2213-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення дотримання прав учасників кримінального провадження та інших осіб правоохоронними органами під час здійснення досудового розслідування» (в редакції від 08.07.2018 р.).
Таким чином, у формальний спосіб діяльність Міжвідомчої комісії було припинено, внаслідок чого без розгляду залишилися чисельні скарги суб'єктів господарювання, у тому числі ті, що супроводжуються ФРУ. Звернення ФРУ та інших інституцій з приводу відновлення її роботи, на жаль, залишилися нереалізованими.
Тому появу парламентського комітету для контролю за діяльністю правоохоронців (до речі, це вимога того ж Закону «Про національну безпеку України») можна тільки вітати. Справа тут не тільки в розгляді звернень суб'єктів господарювання. Адже у такий спосіб з'являється можливість просувати в Верховній Раді низку законопроектів, спрямованих на забезпечення прав та законних інтересів суб'єктів господарювання під час кримінальних проваджень, які, на жаль, наразі депутатами не розглядаються, хоча включені до порядку денного пленарних засідань.
Звичайно, у цього законопроекта може бути довгий шлях – через Кабмін, який наразі не збирається на засідання, потім, після реєстрації, розгляд депутатам, які наразі більше опікуються виборами, ніж законодавчою діяльністю. І все ж це той випадок, коли зволікати не можна! Тому Федерація бере питання створення нового комітету Верховної Ради України під контроль.