Державна допомога бізнесу в контексті European Green Deal. Плани оцінки її допустимості

Державна допомога бізнесу в контексті European Green Deal. Плани оцінки її допустимості

З кожним днем тема European Green Deal стає все більш актуальною і для нас, в Україні. Влада намагається напрацювати шляхи імплементації в Україні цього курсу. Представники бізнесу намагаються зрозуміти як на їх діяльності відобразиться «зелений» перехід Європи. Особливо актуальним цей перехід є для український експортерів, які конкурують з європейським товаровиробниками не лише на території Європейського Союзу, а й за його межами.

Для нас процес зміни політики, вимог до ведення господарської діяльності - це перманентний стан, до якого український бізнес намагається підлаштуватися, вистояти, не втратити конкурентоздатність продукції як на зовнішніх, так і на внутрішньому ринку. Бізнес намагається зберегти наявні робочі місця, в ідеалі, створювати нові, та розвиватися. Приватний бізнес не дуже сподівається на допомогу з боку держави та виживає, часто, всупереч, а не завдяки.

При прийнятті рішень щодо необхідності зміни політики аналіз такої потенційної зміни, зазвичай, завершується на етапі: «не потребує витрат із державного бюджету», а далі буде видно як «піде». При цьому, дехто з експертів рахує плюси та мінуси такого переходу. Однак, хочу розповісти як це відбуватиметься у Європі на прикладі надання державної допомоги бізнесу для клімату, захисту навколишнього середовища та енергетики.

Як же відомо багатьом, наприкінці 2019 року Європейською Комісією було прийнято Комюніке «The European Green Deal» - досить об’ємний документ, який врегульовує економічні та політичні аспекти «зеленого» переходу. Разом з тим, для полегшення розуміння або деталізації окремих аспектів такого переходу Європейська Комісія розробляє й інші акти, які унормовують або поглиблюють розуміння заінтересованих сторін у різних аспектах політики.

Одним із таких документів є повідомлення Комісії «Керівні принципи державної допомоги для клімату, навколишнього середовища та енергетики». Проект цього документу 07.06.2021 було розміщено для обговорення заінтересованими сторонами та надання пропозицій до нього.

Європейці розуміють, що: «Для досягнення цілей нейтралітету клімату, адаптації до зміни клімату, ресурсної та, зокрема, енергоефективності, кругообігу, нульового забруднення та відновлення біорізноманіття та супроводження цього зеленого переходу потребуватимуть значних зусиль та належної підтримки. Для досягнення амбіцій, викладених у комюніке «The European Green Deal», будуть потрібні значні інвестиції, в тому числі у відновлювані джерела енергії. Комісія підрахувала, що для досягнення нещодавно збільшених кліматичних, енергетичних та транспортних цілей на 2030 рік буде потрібно 350 мільярдів євро додаткових щорічних інвестицій порівняно з рівнями в 2011-2020 роках, а ще 130 мільярдів євро на рік для інших екологічних цілей, оцінених раніше. Масштаб цього інвестиційного виклику вимагає мобілізації як приватного сектору, так і державних фондів економічно ефективним способом. Це торкнеться всіх секторів і, отже, економіки Союзу в цілому».

Про що це говорить? Все просто: держави ЄС та бізнес мають стати партнерами та об’єднати зусилля «з метою перетворення Союзу на справедливе та процвітаюче суспільство з сучасною, ефективною та ресурсозберігаючою економікою, не залишаючи нікого позаду», «з метою досягнення повної відсутності викидів парникових газів до 2050 року» та скорочення викидів парникових газів «щонайменше на 55 % в порівнянні з рівнем 1990 року».

При цьому, Європейська Комісія переконана, що політика у сфері конкуренції і, зокрема, правила надання державної допомоги підприємствам мають відіграти важливу роль в забезпеченні і підтримці ЄС в досягненні цілей його політики «зеленого» переходу. Тож правила надання державної допомоги мають відображати такі цілі політики ЄС, підтримати рентабельність та справедливий перехід до кліматичної нейтральності та полегшити поетапну відмову від використання викопних видів палива, в тому числі й тих, що найбільше забруднюють навколишнє середовище. Але, не змінним залишається - забезпечення рівних умов на внутрішньому європейському ринку!

Отже, які ж напрямки надання державної допомоги бізнесу, відповідно до проекту повідомлення Комісії «Керівні принципи державної допомоги для клімату, навколишнього середовища та енергетики», Європейська Комісія вважає найбільш відповідними для досягнення цілей «зеленого» переходу? Такими напрямами є допомога:

  • для зменшення та усунення викидів парникових газів, в тому числі за рахунок підтримки відновлюваної енергії;
  • для покращення енергетичних та екологічних показників у будівлях;
  • на придбання та оренду чистих транспортних засобів (що використовуються для повітряних, автомобільних, залізничних, внутрішніх водних шляхів та морських та прибережних пасажирських та вантажних перевезень), допомога у модернізації транспортних засобів, що дозволяє їм кваліфікуватися як чисті транспортні засоби та допомога для чистого сервісного обладнання;
  • для розгортання інфраструктури для зарядки або заправки транспортних засобів з нульовими викидами та чистих транспортних засобів;
  • для ефективності використання ресурсів та підтримки переходу до кругової економіки;
  • для запобігання або зменшення забруднення, крім парникових газів;
  • у відновленні забруднених ділянок, реабілітації природних середовищ існування та екосистем, захисті або відновленні біорізноманіття та рішеннях, що базуються на природі для адаптації клімату;
  • у формі зменшення податків або парафіскальних зборів;
  • для забезпечення енергопостачання;
  • енергетичній інфраструктурі (електричній, газовій та водневій);
  • для централізованого опалення та охолодження;
  • у вигляді зниження податку на електроенергію для енергоємних споживачів;
  • на закриття вугілля, торфу та горючих сланців;
  • на навчання або консультаційні послуги з питань охорони навколишнього середовища та енергетики.

Тобто спектр напрямків надання державної допомоги європейському бізнесу з екологічною метою є досить великим. Варто відмітити, що наведені напрямки детально прописані проекті Комюніке, але цей спектр не є вичерпним та може бути розширеним з дозволу Європейської Комісії за результатами розгляду чітко визначених документів. Або, оскільки, це проект Комюніке, то до 2 серпня 2021 року всі заінтересовані сторони можуть надати свої пропозиції Європейській Комісії.

Відкрию велику таємницю до обговорення може долучитися і український бізнес, адже наші експортери є учасниками єдиного європейського ринку, і українська влада.

А що у нас з цього приводу? Нажаль, ми ще й досі не імплементували попередню редакцію еколого-енергетичних керівних принципів надання державної допомоги бізнесу.

Тож давайте наздоганяти європейських колег!

 

Державна допомога бізнесу в контексті European Green Deal. Плани оцінки її допустимості

З кожним днем тема European Green Deal стає все більш актуальною і для нас, в Україні. Влада...

«Зелена» енергетика та промисловість (не) потребують додаткових витрат з державного бюджету України?

Ідея появи цього блогу спричинена декількома обставинами: чергове зростання тарифу на передачу...