Наша задача сьогодні - виконати якісно контракти в Україні, але з часом будемо виходити і на міжнародний ринок

Наша задача сьогодні - виконати якісно контракти в Україні, але з часом будемо виходити і на міжнародний ринок

Інтерв’ю із засновником групи компаній "Автострада" Максимом Шкілем.

- Як змінився ринок дорожнього будівництва за останні роки?

- Кардинальні зміни відбулись з прийняттям Закону про Дорожній фонд у 2016 році. Це стало фундаментом розвитку дорожнього будівництва та, власне, почалось планування видатків на дорожню галузь. Але ми розуміємо, що той обсяг акцизу, який сьогодні є, абсолютно недостатній для того, щоб повністю відновити дорожню інфраструктуру та розпочати будівництво нових, з нуля, об’єктів. Потрібні додаткові кошти та інвестиції.

Започаткована програма "Велике будівництво" дала старт ще більш масштабному оновленню автошляхів, за два роки її дії відремонтовано велику кількість доріг. Компанії побачили у цьому напрямі перспективи, почали інвестувати значні кошти в матеріально-технічні бази, збільшувати штат співробітників.

- А яка зараз конкуренція на ринку?

- Наразі в Україні працюють, приблизно 100 дорожньо-будівельних компаній. При цьому ми маємо розуміти, що у нас є компанії, які будують лише місцеві дороги, є ті, що будують дороги державного значення, та ті, які беруть участь у міжнародних тендерах. Кожен із цих напрямів має певні кваліфікаційні вимоги до компаній. Якщо йде мова про міжнародні тендери, то там береться досвід за останні п’ять років і вимоги дуже жорсткі, оскільки їх визначає Світовий банк або Європейський банк реконструкції та розвитку. І хоч на ринку і велика кількість учасників, такого роду проєкти може реалізовувати незначна кількість компаній. На дорогах національного значення ж наразі працює компаній 50, інші на дорогах місцевого значення.

- На сьогодні на ринку існує декілька бізнес-асоціацій, які активно займаються темою дорожнього будівництва. Наскільки вони взагалі ефективні? Зокрема, маю на увазі і Національну асоціацію дорожників, де ви були віце-президентом.

- Метою створення будь-якої асоціації є комунікація з органами державної влади, просування і відстоювання позицій та цінностей розвитку галузі та компаній, які входять до її складу. Саме з цією метою і створювали Національну асоціацію дорожників, і певною мірою вона все це виконує.

- А чому ви вийшли з неї?

- Сьогодні я є керівником Комітету з питань розвитку інфраструктури Федерації роботодавців України. Цей комітет включає в себе і залізницю, і порти, і авіацію, і дорожнє будівництво, тобто цілісний комплекс. Оскільки сферою моїх інтересів є не тільки дорожнє будівництво, а й інші, то я вважаю, що більш ефективно і ширше можу виконувати свою функцію, перебуваючи на посаді керівника саме цього комітету. Крім того, Федерація роботодавців – це орган, який присутній на засіданнях уряду, з нею погоджуються ініціативи, законопроєкти, обговорюють нововведення.

Для мене бути і там, і там – це було свого роду розпилення, яке, на мою думку, ніколи не призводить до максимальної ефективності. Тому мною був зроблений відповідний вибір.

- Поговоримо про "Автостраду". В яких областях України працює ваша компанія? Чи плануєте ви найближчим часом розширювати свою присутність у регіонах?

- Компанія зараз працює в 11 регіонах, але за потреби може досить швидко розгорнути виробничі потужності у будь-якій з областей, і не тільки в Україні. Наші 20 асфальтобетонних заводів – мобільні, як і інші одиниці матеріально-технічної бази. Зараз ми присутні у регіонах, де є виграні тендери, підписані контракти та маємо конкретні обсяги.

Щодо того, чи ми плануємо збільшуватися: наразі – ні, оскільки на ринку і так дуже велика конкуренція, в кожному регіоні працює п’ять-шість компаній. Йти в якийсь регіон і ставати там сьомою-восьмою компанією? Вважаю, що це недоцільно. Можливо, в якихось областях будуть великі проєкти, як, наприклад, Київська окружна дорога. Якщо цей проєкт буде започаткований, він потребуватиме концентрації дійсно потужних гравців ринку для реалізації у найкоротші терміни. Тому навіть якщо ми не присутні, ми мобілізуємось і будемо брати участь.

- Нещодавно "Автострада" запустила мобільні лабораторії для контролю якості дорожнього будівництва. Скажіть, наскільки це ефективно? Які результати? І, якщо можете сказати, скільки грошей було інвестовано?

- Запуск мобільних лабораторій був етапом глобальної програми з контролю якості Групи компаній "Автострада". У Вінницькій області ми запустили центральну лабораторію, вона оснащена найсучаснішим обладнанням. Тільки в неї ми проінвестували понад EUR3 млн. Вартість же одного мобільного комплексу – більше EUR500 тис.

Говорячи про переваги мобільних лабораторій над стаціонарними, мобільні дають можливість проводити дослідження прямо на ділянці будівництва, тобто не втрачається час.

При дорожньому будівництві має бути добра колаборація між працівниками відділу якості і безпосередньо дорожніми будівельниками. Це як технолог, що контролює випічку хліба: він не має прийти і сказати, що щось неправильно. Він має зробити так, щоб кінцевий продукт був правильний. Тобто підрозділ якості так само, як і дорожні робітники, несе відповідальність за кінцевий продукт. І це основна ціль. Сьогодні я можу сказати, що така колаборація є, і наш підрозділ якості найбільш оснащений та найпрофесійніший серед усіх дорожніх компаній.

- А скільки всього у вас наразі лабораторій?

- У нас 20 лабораторій на виробництвах, дві мобільні лабораторії і одна центральна лабораторія.

- Збираєтесь збільшувати кількість?

- У нас стоїть задача не в кількості, а в якості.

- Якщо говоримо про техніку, то скільки всього у вас техніки і якої?

- Із перших днів створення компанії маємо виключно власну техніку від світових виробників. У дорожньому будівництві, наприклад, надаємо перевагу механізмам WIRTGEN. Це веде до якості та безперебійності робочого процесу. Як результат, коли беремо якийсь об'єкт, ми його здаємо вчасно або з випередженням термінів. Якщо у нас щось іде із випередженням, а десь не встигаємо, ми можемо перекинути людей і техніку з одного об’єкту на інший, підсилити і зайти в графік. Тому для нас з перших днів роботи компанії було важливим питання саме свого парку техніки.

- Щодо співробітників. Скільки наразі дорожників в компанії? Чи відчуваєте ви дефіцит якихось спеціальностей?

- Наведу вам приклад. У мене є колишній партнер, з яким ми разом запускали Бехівський кар'єр. На першій стадії він був одним із засновників компанії "Автострада", а наразі будує дороги в інших країнах. Мені телефонує його фінансист і каже: "А що у вас з людьми? Які зарплати?". Я називаю зарплати, він розповідає: "Ви знаєте, у нас роками працювала дуже велика кількість працівників з України. Сьогодні до нас практично ніхто не приїхав на заробітки, тому що в Україні є робота в дорожній сфері".

Я думаю, що перший чинник – повернулися люди, які були за кордоном, тому що все ж тут їхні домівки, тут їхні сім'ї. І для них, якщо в Україні є гідні умови – краще бути вдома, працювати тут.

Другий чинник – дійсно зросли зарплати, суттєво. І ті люди, які були в інших професіях, проте мають бажання розвиватись, сьогодні перепрофілювались і пішли в дорожники. Але кадрова проблема дійсно є, вона гостра, і з сьогодні на завтра не вирішується. Вона потребує стратегічного підходу насамперед на рівні держави.

У Групі компаній "Автострада" зараз більше 5 тисяч співробітників, проте ми працюємо практично з усіма профільними навчальними закладами, беремо студентів на практику, кращих залишаємо у себе. Тобто тут ведеться системна робота.

- Але я так розумію, що тенденція з кадрами в принципі йде до покращення…

- Я вважаю, що пік проблем кадрів дорожня галузь пройшла.

- Ви кажете, що зарплати зростають. Наскільки вони зросли за останній рік?

- Не можу сказати у розрізі року, але думаю, що за останні кілька років удвічі.

- І яка зараз середня зарплата?

- У сезон у нас зарплата є і 40 тис. грн, може бути й більше. Залежить від кваліфікації, виробітку, кількості відпрацьованих годин.

- Розкажіть, будь ласка, про ваші основні об'єкти на сьогодні – дороги, мости.

- У нас на сьогоднішній день є дві сфери діяльності. Перша – це дорожнє будівництво. І другий напрям – це мостове будівництво. Також є зимове утримання. У кожній сфері повний цикл власного виробництва, штат висококваліфікованих фахівців й усі відповідні механізми у парку техніки, що дозволяє реалізовувати об’єкти будь якого рівня складності вчасно та якісно.

Сьогодні із ключових: ми відновили автошлях Р-08, який веде від Немирова до кордону з Молдовою. 125 км цієї траси і двох територіальних доріг відремонтували за 90 робочих днів. Працювали цілодобово, було задіяно 12 асфальтоукладачів, 6 асфальтобетонних заводів.

Продовженням дороги Р-08 є Ямпільский міст, який безпосередньо з’єднає Україну і Молдову. Ми так само маємо реалізувати цей проєкт. Мали затримки через доузгодження точок примикання з молдавської сторони. Тиждень тому все погодили. Зараз очікуємо, що буде затверджена відповідна міжурядова угода і почнемо вже будівельні роботи, адже основні підготовчі практично завершені. Ми викупили землю – там була приватна земля, паї, горішники. Зараз змінюємо цільове призначення, робимо всі дозвільні документи. Тільки точка буде затверджена – одразу починаємо буріння свердловин (бурові у нас є) і будемо робити опори.

- По термінам можете уточнити? Коли міст має бути завершений?

- Я думаю, що через затримки з точкою примикання до кінця 2022 року не закінчимо. Реалістично у 2023 році.

І другий проєкт, якщо взяти мости – це Дарницький міст. Більше десяти років з'їзди на лівий берег не були побудовані. Ці з'їзди маємо доробити до кінця наступного року. Працюємо цілодобово. Але там також є багато питань, тому що багато проєктів будівництва з'їздів погубилися. Крім того, є питання обстеження існуючих конструкцій, які просто стояли без належного обслуговування десяток років. Зараз ми все робимо паралельно там.

- А які ще у вас є об'єкти?

- У нас є низка доріг державного значення. Це, зокрема дорога Київ – Суми Н-07. Ми поставили собі за ціль завершити основні роботи цього року. Там приблизно 80 км по Чернігівській області.

Завершили роботи на Н-08 – це дорога у Черкаській області. Завершуємо роботи на Н-16 у цьому ж регіоні.

Крім цього, низка ділянок на міжнародних трасах. На М-30, найдовшій трасі країни, відновили об'їзну дорогу Кропивницького. Також об’єкти є на дорозі М-21 у Житомирській та Вінницькій областях, вони вже практично зроблені.

У Миколаївській області відновлюємо дорогу до моря. У Херсоні – відремонтували під'їзд до аеропорту і працюємо на підході до міста на трасі М-14.

У нас на кожній ділянці, у кожній області присутні важливі, стратегічні об'єкти. І такого поняття, що це дорога місцева і вона не важлива – немає.

- Щодо бітуму. Чи відчуваєте ви його дефіцит, і що потрібно для диверсифікації поставок в Україну?

- Ми у компанії не відчуваємо дефіциту. У нас завжди є запаси на п‘ять-десять днів, які знаходяться на території України. Але загалом для того, щоб диверсифікуватися повністю, нам в країні варто зробити декілька речей. Стратегічно – потрібно мати власне виробництво бітуму, так само, як і виробництво якісних нафтопродуктів. Україна не може цього не мати. Я думаю, тут би мала бути відповідна політика держави, бо те, що купуємо бітум за кордоном – це великий мінус. Це якщо говорити глобально.

Якщо взяти сьогодні, ситуативно, то ми повинні мати потужності перевалки нафтопродуктів у портах. Не експорту чогось, а прийомки. У цьому питанні, я думаю, потрібно підсилюватися, аби українські порти мали можливість забезпечити ринок України.

- Наразі дуже актуальним є питання концесії. На вашу думку, наскільки це реально у нас, і чи цікава концесія вашій компанії?

- Цікава. Концесія – питання актуальне. У нас дороги перевантажені. Нам треба не лише відновлювати, а й будувати нові. Зокрема з'єднати автобанами Європу з портовими містами, з'єднати столицю з обласними центрами, принаймні з тими, які майже мільйонники – Львів, Дніпро, Одеса, Харків... Тут має бути партнерство держави і приватних компаній.

- Ви збираєтесь брати участь у конкурсах, які наступного року планується оголосити?

- Ми поки не знаємо кваліфікаційних вимог, якщо "Автострада" проходитиме по них, то думаю, що так, будемо брати участь.

- А які тендери компанії "Автострада" найбільш цікаві і чому?

- Для компанії "Автострада" це виглядає наступним чином. У нас є завод, він має радіус 150 км. У цьому радіусі ми беремо участь у всіх тендерах. І якщо є тендери, які далі, то ми можемо не брати участь, тому що тоді плече доставки асфальту згідно з нормами більше трьох годин, і він стає холодним. Технологічно це неправильно. Для нас – і технічно, і з точки зору вартості логістики – буде невигідно возити. Тому цікаві всі тендери, які є в радіусі досяжності заводів.

- Як зараз проходить оплата за виконання роботи по тендерам? Немає ніяких прострочень?

- Це як у сім'ї. Є різні обставини, але ми завжди намагаємося знаходити компроміси, йти назустріч, розуміти, де ми можемо піти на відтермінування, а де через те, що у нас немає оборотних коштів – ні. Сказати, що є якась системна затримка – не можу. Сказати, що все наперед і всі аванси заплачені, а кошти лежать і чекають – так само ні. Є якийсь розумний баланс, який у цьому напрямі витримується.

- А з якими фінансовими показниками ви плануєте завершити цей рік? Маю на увазі дохід, прибуток…

- Якщо подивитись інвестиції в "Автостраду", думаю, що вони є безпрецедентні для дорожньої галузі України, вони будуть виправдані тими обсягами, які компанія "Автострада" зараз виконує. Наразі я не можу сказати, які саме будуть показники, бо рік ще не закінчився, але вважаю, що будуть як у компанії, яка є одним з лідерів ринку дорожнього будівництва України.

- Ви плануєте вихід в інші країни, на міжнародні ринки?

- Нам би хотілося диверсифікації, але на сьогоднішній день важливо виконати якісно ті контракти, які ми маємо в Україні. Тому вихід на міжнародний ринок зараз не на часі. Але я впевнений, що з часом ми будемо працювати в інших країнах.

- І останнє питання. Окрім дорожнього будівництва, ви ще займаєтесь логістикою, аграрним бізнесом. Як розвиваються ці напрями бізнесу зараз?

- Компанії об’єднані в холдинг "MS Capital", вони доповнюють одна одну та працюють в синергії. Наприклад, продукція Бехівського гранітного кар’єру постачається для потреб Групи компаній "Автострада", забезпечуючи стабільну наявність щебеневих матеріалів, які використовуються у дорожньому будівництві. "Перша логістична компанія", окрім основного виду діяльності – перевезення зернових, також займається забезпеченням перевезень для Бехівського кар’єру та "Автостради".

Аграрний бізнес цього року показав хорошу врожайність, до того ж ціни на кукурудзу та соняшник є високими. Відповідно, для даного сегменту це досить успішний період. Трошки гірше з автомобільним бізнесом (дилерський центр Ауді в Одесі, – ред.), оскільки через відсутність чіпів є суттєві затримки з постачанням автомобілів.

В цілому, рік був напружений, але всі завдання командою "MS Capital" були реалізовані. Загалом, 2021-й є для нас результативним.

 

Джерело

Якщо минулий рік - це старт дорожнього будівництва, то цей рік - мостового

Засновник групи компаній "Автострада" Максим Шкіль про підсумки поточного будівельного сезону,...