Публічні закупівлі як інструмент економічного зростання - головна тема засідання комітету ФРУ з розвитку промисловості

Публічні закупівлі як інструмент економічного зростання - головна тема засідання комітету ФРУ з розвитку промисловості

Сьогодні разом із представниками провідних вітчизняних виробників, профільних асоціацій та Мінекономрозвитку, помічниками народних депутатів та проекту GPA in UA провели засідання промислового комітету ФРУ, темою якого стали публічні закупівлі як інструмент економічного зростання.

В залі були присутні понад 20 учасників тендерних закупівель. Серед них такі відомі в Україні та за кордоном компанії як концерн «Електрон», «Крюківський вагонобудівний завод», «Пожмашина», «Дніпровагонмаш», Лекхім, УкрІннмаш, ТЕРА, Концерн Нікмас, Авто КрАЗ.

Говорили про те, що публічні закупівлі є одним із ключових пріоритетів ФРУ, який є особливо важливим в умовах великих ризиків, що постають перед економікою України.

Минулого тижня Уряд створив Координаційний центр з питань промисловості, який наразі має напрацювати кроки, які б дали швидкий та зрозумілий ефект для вітчизняного виробника.

Публічні закупівлі – один із таких головних кроків, зазначив гендиректор ФРУ Руслан Іллічов, відкриваючи засідання.

Закупівля товарів, виконання робіт та надання послуг вітчизняними виконавцями лише УЗ, Укргазвидобуванню та Дорожньому фонду дозволила б цьогоріч залучити в промисловість України понад 124 млрд грн.

На кожен долар, вкладений в інфраструктуру, економіка країни отримує до трьох доларів додаткових доходів в суміжних галузях.

Якби потребу України в міському транспорті на 2020 – 2025 рр. задовольнили українські виробники, за 5 років це дозволило б забезпечити:

  • 215 млрд грн — збільшення ВВП
  • 10,1 млрд. грн — надходження в місцеві бюджети
  • 40,3 млрд. грн — в державний бюджет.

І такі приклади можна наводити дуже довго.

Метою Законів України "Про публічні закупівлі", чинного та який вводиться в дію з 19 квітня 2020 року, є

  • забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель
  • створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель
  • запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Провели змістовне обговорення проблем, які необхідно вирішити в сфері публічних закупівель.

Голова Ради ФРУ Дмитро Олійник зазначив, що, на думку роботодавців, держава має провадити політику публічних закупівель, яка б сприяла не підтримці імпортерів, а створенню робочих місць і сплаті податків в бюджет країни.

Важливий критерій публічних закупівель на якому наголосили промисловці – це врахування вартості життєвого циклу товару - не лише початкової ціни предмету закупівлі, але й майбутні витрати замовників на його експлуатацію, технічне обслуговування, постачання, утилізацію.

Заступник голови правління Крюківського вагонобудівного заводу Ігор Манаєнков презентував проект Методики розрахунку вартості життєвого циклу предмета закупівлі. Саме вартість життєвого циклу включено до нового Закону. Вона має використовуватися для оцінки та визначення кращих пропозицій та надати можливість споживачу зробити обгрунтований вибір найбільш привабливих пропозицій.

Дійшли згоди щодо необхідності формування державної політики публічних закупівель через критерії створення робочих місць та сплати податків в Україні.

Вирішили створити при ФРУ робочу групу для напрацювання та ініціювання змін до Закону.

Зокрема йдеться про

- прекваліфікацію учасників відповідно до визначених критеріїв, яка дозволить виключити з процесу так званих тендерних тролів
- запровадження середньострокове планування при виконанні угод по тендерах
- уточнення формулювання терміну «життєвий цикл предмета закупівлі» відповідно до Директиви ЄС
- обов'язковість застосування вартості життєвого циклу та інших нецінових критеріїв в процедурах закупівлі товарів ряду напрямків машинобудування (таких як залізничний транспорт, громадський транспорт, енергетичне машинобудування, дорожня та спеціальна техніка, інші)
- врегулювання типових положень договору про закупівлі, запровадження гарантій замовника за виконання договору
- законодавче закріплення того, що заявка на виготовлення предмету закупівлі має подаватися після виділення коштів. Встановити офіційний контроль за цим механізмом
- уніфікацію перелік документів, що подаються учасником для участі в тендері, зокрема виключити вимогу подання документів, наявних у відкритих електронних реєстрах
- відміну преференцій міжнародним організаціям.

Наступні засідання Комітету по обговоренню Закону «Про публічні закупівлі» відбуватимуться за окремими напрямками. Також ініціюватимемо галузеві зустрічі.