Роботодавці виступили з вимогами до влади щодо визнання проблем в енергетиці кризовою ситуацією рівня надзвичайної та вжиття термінових заходів для її подолання

Роботодавці виступили з вимогами до влади щодо визнання проблем в енергетиці кризовою ситуацією рівня надзвичайної та вжиття термінових заходів для її подолання

Сьогодні на розширеному засіданні Президії Ради ФРУ відомі промисловці, що представляють провідні вітчизняні компанії, обговорили найгарячіше для промисловості питання – критичне зростання цін на енергоносії та визначили вимоги Федерації роботодавців до влади щодо подолання кризової ситуації в енергетиці.


Протягом 2021 року відбулося величезне зростання вартості енергоресурсів, зокрема:

Вартість електроенергії для промислових споживачів у вересні 2021 року перевищила її січневу вартість у 1,6 разів. Вже 12 жовтня ціна електроенергії на РДН сягнула рівня 3,33 грн/кВт*год, що в 2,2 разу більше ніж середньосічнева ціна.

Станом на 6 жовтня промислові підприємства отримали пропозиції природного газу за ціною біля 56,0 тис. грн/тис. куб. м (з ПДВ), тобто в 7 разів вище від ціни січня 2021 року. Станом на 19 жовтня пропозиція ціни на газ - 35 тис. грн/тис. куб. м (з ПДВ) з тенденцією на збільшення.

Такий рівень цін на енергоносії є вбивчим для української промисловості. Це доводять результати дослідження ФРУ щодо впливу ціни на газ на життєздатність вітчизняних промислових підприємств. https://fru.ua/images/doc/analitics/2021/pryrodny_gaz_dlia_promyslovosti.pdf

Нагадаємо, опитування серед підприємств, у собівартості продукції яких станом на 31 грудня 2020 року частка газу перевищувала 7%, показало, що в жовтні цього року через ціну на газ збитковими стануть 91% опитаних компаній. В листопаді їх кількість може сягнути вже катастрофічних 96 %.

49% респондентів планують зупинити виробництво або зменшити його обсяги, якщо ціна газу залишиться на рівні жовтня або зросте.

Неможливо будувати конкурентну економіку, коли ціна на газ для українських підприємств у 4-5 разів вища, ніж у їх конкурентів.

І це сьогодні знову підтвердили учасники нашого обговорення - представники різноманітних галузей вітчизняної промисловості – машинобудівної, скляної, фармацевтичної, керамічної, аграрної та сільгосппереробної, хімічної, харчової тощо.

Вже зараз можна впевнено говорити, що, у разі відсутності невідкладних кроків з боку влади по стабілізації ситуації з ціною на природний газ для промисловості, матимемо:

  • скорочення працівників на підприємствах,
  • закриття компаній або зупинку виробництва,
  • збільшення міграції працездатного населення України за кордон та зменшення надходжень до бюджетів різних рівнів.

Ряд фармацевтичних компаній, компаній скляної та хімічної галузей вже повідомили Федерацію, що зупинили виробництво або розглядають можливість зупинки.

Загалом у скляній галузі можуть постраждати близько 15 000 чоловік.

Підприємства хімічної промисловості працевлаштовують біля 30 000 робітників, робочі місця яких наразі під загрозою.

Зростання вартості будматеріалів вплине на вартість житлових і комерційних площ, що посилить навантаження на бюджети державних програм будівництва. А також поставить під загрозу виконання планів щодо будівельних обсягів у межах фінансування на 2021 рік.

За попередніми оцінками хлібопекарів України, ціна хлібу вже зросла на 1,5 % і така тенденція, щодо зростання його вартості, продовжиться щонайменше півроку.

Порівняно з попереднім місяцем у середньому ціни на молоко зросли на 1,11 %, на сметану – на 3,67 %, на масло – на 3,40%, на сири – на 0,83 %.

За оцінками Національної асоціації цукровиків України «Укрцукор» наприкінці цього року та початку наступного цукрові заводи прогнозують зростання ціни цукру на 5 – 6 %.

До кінця цього року відбудеться наступна хвиля зростання цін на кінцеву продукцію всіх українських виробників у всіх галузях.

Минулого тижня МВФ погіршив прогноз зростання ВВП України до кінця 2021 року з 4 % до 3,5 %.

За даними Держстату з травня скорочується середньооблікова кількість штатних працівників у економіці, досягши у серпні рекордного низького рівня у 7,1 млн. осіб. З 2011-2012 років кількість штатних працівників скоротилася в 1,5 разів. При цьому кількість українських мігрантів-заробітчан продовжує збільшуватись та оцінюється в 4-5 мільйонів.

Для пом’якшення та подолання енергетичної кризи через рекордне зростання цін на природний газ європейці вже впроваджують низку заходів.

Україна не може дозволити собі втрачати час, оскільки на кону - конкурентоздатність української продукції та життєздатність українських підприємств.

Катастрофічна ситуація, що склалася на ринках енергоресурсів України для захисту промисловості та економіки України в цілому потребує термінових дій влади, переконані роботодавці.


Федерація роботодавців України вимагає від влади України в найкоротші строки, зокрема:

I. Від Верховної Ради України:

- прийняти постанову про визнання поточної ситуації на ринку природного газу кризовою ситуацією рівня надзвичайної ситуації (в розумінні статті 6 Закону України «Про ринок природного газу»);

- у вказаній постанові визначити заходи для виходу з кризової ситуації, взявши до уваги пропозиції Європейської комісії;

- прийняти проект Закону України № 3739 «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості»;

II. Від Кабінету Міністрів України:

1) оновити Національний план дій, затверджений наказом від 02.11.2015 № 687 Міністерства енергетики та вугільної промисловості, що зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 листопада 2015 р. за № 1458/27903;

2) вжити заходів для кризової ситуації рівня надзвичайної ситуації, визначених Національним планом дій, затвердженим наказом від 02.11.2015 № 687 Міністерства енергетики та вугільної промисловості, що зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 листопада 2015 р. за № 1458/27903;

3) відповідно до статті 6 Закону України «Про ринок природного газу» створити Кризовий комітет та включити до його складу представників Федерації роботодавців України;

4) скласти та оприлюднити реальний енергобаланс країни (виробництва та споживання електроенергії, природного газу та інших енергоресурсів), який дозволить підприємцям приймати управлінські рішення щодо можливості/необхідності переходу із споживання одного енергоресурсу на інший, який для них є більш економічно-доцільним;

5) пріоритезувати цілі, завдання та державні витрати на впровадження програми «Велике енергетичне будівництво», спрямованої на вжиття невідкладних заходів для забезпечення енергобезпеки та енергонезалежності України;

6) розробити та впровадити цільові програми підтримки компаній зокрема, шляхом надання їм антикризових кредитів, зменшення податків, тощо;

7) прийняти постанову Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо здійснення закупівель техніки галузі машинобудування з використанням нецінового критерію оцінки»;

8) збільшити та зробити пріоритетними видатки держави на енергомодернізацію та енергозбереження;

9) створити умови для укладання довгострокових договорів купівлі-продажу і постачання природного газу по паритету ціни на нафту;

10) створити цільовий фонд для формування компенсаторів ціни природного газу для промисловості на час дії кризової ситуації рівня надзвичайної ситуації;

11) надати доступ до природного газу із стратегічного запасу природного газу, що створювався і підтримується відповідно до закону;

12) забезпечити заміщення природного газу як енергоресурсу для промисловості та виробників електричної енергії, у разі наявності такої технологічної можливості у споживачів газу;

13) доручити Міністерству енергетики України:

  • провести аудит НАК «Нафтогаз»;
  • вжити заходів щодо збільшення гнучкості імпорту природного газу, диверсифікації джерел надходження природного газу, укласти довгострокові зовнішньоекономічні договори купівлі-продажу або постачання природного газу в Україну, зокрема з Азербайджаном, Казахстаном, Узбекистаном;
  • якнайшвидше вжити заходів щодо примусового збільшення обсягів видобутку природного газу в Україні;
  • вжити заходів для стимулювання інвестицій в об’єкти газової інфраструктури;

14) надати доручення ТОВ «Оператор ГТС України» забезпечити, зокрема:

  • двосторонній рух природного газу,
  • доступ до газотранспортних систем для постачальників газу з альтернативних джерел та з нових родовищ природного газу, які розробляються або будуть розроблятися.

III. Від Національного банку України:

Для підтримки експорту привести курс національної валюти до долара США в межах середньозваженого значення, який зберігався в межах періоду 2020 -2021 рр.

001
002
003
004
005
006
007
008
009
010
011
012
013
014
015

 

 

Останні новини

Вивчаємо данський досвід розвитку зеленої економіки та декарбонізації

Делегація ФРУ у Данії: зелений перехід, розвиток ПТО, кооперація бізнесу обох країн

Популярні новини

Відкрите звернення ФРУ до Прем'єр-міністра України щодо реалізації проекту з локалізації електровозів в Україні

Маніфест роботодавців України

2019