23 листопада КВБЗ відправив до Білорусі 50 вагонів для перевезення мінеральних добрив із заключної контрактної партії для відкритого акціонерного товариства «Бєларуськалій». З-поміж усіх вагонів-близнюків вирізнявся один, на якому був символічний напис «1500 вагон».
Із цією компанією, яка сьогодні є одним із найбільших виробників та експортерів калійних добрив у світі, наше підприємство пов’язує п’ятнадцятирічна співпраця. Бєларуськалій – динамічна компанія, яка стрімко розвивається, нарощує обсяги виробництва мінеральних добрив. Для перевезення виготовлюваної продукції підприємству потрібна надійна і потужна техніка, тож воно піклується про те, щоб його транспортний парк відповідав власним потребам та вимогам часу, ретельно вивчає пропозиції виробників залізничних вагонів задля його регулярного поповнення й оновлення.
На той час (2005 рік) Крюківський вагонобудівний уже мав досвід із виготовлення сучасних мінераловозів, тож був одним із кандидатів на постачання цієї залізничної техніки. На початку того ж року партію мінвозів моделі 19-7017 із поліпшеними характеристиками (збільшеними об’ємом кузова, вантажопідйомністю та з шиберними механізмами розвантаження) КВБЗ виготовив для АТ «Литовські залізниці». Загалом же протягом 2005–2006 років підприємство реалізувало різним замовникам 550 вагонів цієї моделі.
У другій половині 2005-ого КВБЗ підписав контракт із Бєларуськалієм. Замовник тоді обрав удосконалену модель – 19-7017-01. І протягом 2005–2009 років КВБЗ поставив до Білорусі 610 цих вагонів.
Після кількарічної перерви у 2018 році підприємства відновили співпрацю, і білоруський замовник уклав із нашим заводом угоду на постачання 1000 вагонів для перевезення мінеральних добрив нової розробки вагонобудівників – моделі 19-7017-05.
Виробництво мінераловозів розгорнулося у складально-зварювальному корпусі, де у 2008–2009 роках створили дослідну модель цього вагона (19-7017). Оскільки робітники підрозділу вже мали досвід виготовлення таких виробів, вдалося швидко зарядити потік і налагодити ритмічну роботу.
У процесі виготовлення контрактної партії мінераловозів фахівці КВБЗ тісно співпрацювали із замовником. Усі його побажання щодо удосконалення деяких елементів конструкції вагонів, підвищення надійності й збільшення гарантійних термінів служби їх фарбового покриття було враховано. Зокрема змінено на більш надійний – антивандальний – механізм опломбування вагонів. Для досягнення бажаної якості та довговічності покриття внесено деякі зміни в конструкцію вагонів і технологію їх підготовки до фарбування, обрано оптимальний варіант фарби від надійного і перевіреного часом виробника. До речі, саме процес підготовки вагонів до нанесення покриття як на внутрішню, так і на їх зовнішню поверхні був одним із трудомістких, адже вантаж, для перевезення якого призначені ці вагони, дуже агресивний. Та, як кажуть, очі бояться, а руки роблять, і в результаті низки випробувань різноманітних технічних рішень вдалося досягти бажаного результату.
Для створювачів мінераловозів важливо, щоб їх розробка відповідала вимогам замовника. Аби переконатися в тому, наскільки бездоганно працюють механізми вагонів, наші інженери виїжджали до Миколаєва і спостерігали за тим, як відбувається розвантаження, та майже цілодобово залишалися на зв’язку з експлуатаційниками. Адже турбота про власну репутацію для нашого підприємства завжди була справою честі. Не оцінити цього замовник не міг і у грудні 2019 року підписав додаткову угоду до укладеного раніше контракту на постачання у 2020 році ще 500 вагонів моделі 19-7017-05.
Хочеться сподіватися, що співпраця ПАТ «КВБЗ» з відомою білоруською компанією матиме не менш змістовне продовження. Принаймні її представники вже цікавляться, чи не планує наш завод виготовляти мінераловози зі збільшеними навантаженням на вісь та вантажопідйомністю. Сумніву в тому, що інженери Крюківського вагонобудівного виконають будь-яке побажання замовника, немає. Були б замовлення, а виробничого потенціалу та бажання працювати заводчанам вистачить.
Історична довідка
У 1970 році, згідно з наказом Міністерства важкого машинобудування, завод отримав завдання освоїти випуск чотирьох нових типів вагонів. Серед них був і вагон для перевезення сировини мінеральних добрив. Перші два такі вироби моделі 11-738 з'явилися на світ у 1971 році, у 1972-ому Державна атестаційна комісія присвоїла їм першу категорію якості. А 19 лютого 1973-ого з потоку вже зійшов 1000-ий мінераловоз нової моделі 11-740. Ці вагони мали суцільнометалеву конструкцію, розвантажувальні люки, що відчинялися за допомогою стисненого повітря від локомотива, повітряної мережі або вручну, за допомогою спеціального інструменту. Вантажопідйомність вагона мод. 11-740 – 64 тонни, об'єм кузова – 57 куб. метрів. Загалом за 2 роки (1973–1974) їх було виготовлено 2715 одиниць.
У грудні 1973 року на заводі склали перший дослідний зразок вагона для перевезення мінеральних добрив зі щілинними завантажувальними люками, а наступного – другий із люками круглої форми. Після проходження повного циклу випробувань вагон зі щілинними люками 17 грудня 1975 року отримав рекомендацію міжвідомчої комісії на виготовлення першої промислової партії й постановку на серійне виробництво. Проте цього так і не сталося, оскільки за вказівкою Союзвагонмашу технічну документацію на цей виріб передали Стаханівському вагонобудівному заводу, який і виготовляв їх серійно.
За 1971–2020 роки Крюківський вагонобудівний завод виготовив 5377 вагонів для перевезення мінеральних добрив. Починаючи із 2005-ого, мінераловози КВБЗ придбали замовники з Литви, Росії, України та Білорусі.
Джерело: КВБЗ