Виважені державницькі підходи - запорука розвитку цукрової галузі

Виважені державницькі підходи - запорука розвитку цукрової галузі

Прогнозованість та послідовність державних рішень і політики – запорука розвитку економіки та стабільної роботи бізнесу.

Тому Федерація роботодавців та представники інших провідних українських бізнес-об’єднань підтримують позицію Уряду, Мінекономіки та Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики, які не підтримали застосування непрогнозованих політико-економічних інструментів, яким, зокрема, є ініціатива щодо запровадження тимчасового зниження тарифної квоти на ввезення на митну територію України білого цукру без ввізного мита (законопроект № 5673).

Адже цей документ не відповідає національним інтересам та матиме негативний вплив на вітчизняних виробників і поставить під загрозу існування цукрової галузі та вирощування цукрових буряків в Україні.

Вони виступили з відповідним зверненням до Президента України.

« Впевнені, що програма діяльності Президента, Уряду та Парламенту, спрямована на економічне зростання України, повинна передбачати прогнозованість економічної політики та прозорість умов ведення бізнесу.

Розуміючи занепокоєння споживачів цукру щодо росту ціни та дефіциту, ми водночас вважаємо, що держава повинна мати інші механізми впливу на роботу ринку цукру в таких умовах, ніж тимчасове зниження тарифної квоти на ввезення на митну територію України цукру білого до нуля відсотків від його митної вартості», - йдеться у зверненні.

Зокрема, в умовах дефіциту товару, наприклад, цукру, що, в даному випадку, виник через рекордно низький урожай цукрових буряків, який було зібрано в 2020 році через зменшення посівів буряків та посуху, механізми впливу мають застосовуватися з дотриманням інтересів українських товаровиробників.

В ситуації, що склалася на ринку цукру, на думку авторів звернення, найбільш дієвими механізмами була б ефективна робота Аграрного фонду та Державного резерву. Це ті інструменти, які шляхом товарної інтервенції повинні стабілізувати ситуацію на продовольчих ринках в умовах дефіциту певних товарів та цінових коливань на них.

Також для оперативного контролю поточної ситуації на ринку цукру необхідно ініціювати створення тимчасових робочих груп за участю представників урядових структур та галузевих бізнес-об`єднань, результатом роботи яких може бути підписання Меморандуму, що визначає порядок здійснення контролю за формуванням внутрішніх цін та обсягами товарних інтервенцій.

Ще одним дієвим механізмом впливу на ситуацію на ринку цукру, який вже застосовується Урядом, є надання ліцензій на ввезення цукру-сирцю та його переробка українськими цукровими заводами. Вказане забезпечило додаткову зайнятість українців та бюджети різних рівнів отримали додаткові надходження.

Необхідно, також розглянути можливість застосування державних дотацій в обсязі 10 – 15 % вартості цукрових буряків, які вирощують національні виробники – сільськогосподарські підприємства України. Це дасть змогу підняти їх зацікавленість у збільшенні виробництва даної продукції, адже у порівнянні з олійними та зерновими культурами прибутковість цукрових буряків є значно нижчою.

За оцінками підприємств - виробників та об’єднань бізнесу залишки цукру станом на 01.07.2021 становили:

  • на складах заводів-виробників 235 тис. т,
  • у оптових та роздрібних продавців та домогосподарствах 150 тис. т
  • цукру, виробленого із сирцю - близько 130 тис. т

Варто відмітити, що розуміючи недостатність обсягу цукру до початку переробки цукрових буряків з нового урожаю, виробники цукру підтримали пропозицію Уряду та організували закупівлю та ввезення цукру-сирцю для переробки на українських заводах. На цей час, в Україну ввезено 102 тис. т сировини та ще 30 тис. т цукру-сирцю буде ввезено для переробки в серпні.

При тому, що середнє щомісячне споживання цукру в Україні становить 80 тис. т. українські цукрові заводи власними силами за допомогою держави змогли частково покрити та продовжують покривати дефіцит цукру в Україні в найбільш економічно-вигідний для України спосіб.

Новий сезон виробництва цукру за прогнозами виробників розпочнеться у 20-х числах серпня 2021 року. Тобто до цукру з нового врожаю фактично залишається 1,5 місяці. Отже, перехідні залишки на кінець маркетингового року 2020/21 будуть на рівні 300 тис. т цукру.

Варто зазначити, що протягом останніх чотирьох років виробники цукру працювали у збиток через низьку ринкову ціну на цукор, що склалася як в світі, так і в Україні, зменшення внутрішнього ринку споживання цукру, відсутність будь-яких державних програм підтримки галузі.

У зв’язку з наведеним, спостерігалась негативна тенденція в цукровій галузі: площі посівів цукрових буряків в Україні постійно скорочувалися. Наприклад, в 2017 році площа посівів цукрових буряків була 315 тис. га, в 2019 році – 222 тис. га, а в 2020 році було зафіксований історичний мінімум – 216 тис. га.

Серед основних причин скорочення посівів цукрових буряків цукропереробні підприємства виділяють відмову аграріїв від вирощування цукрових буряків, що викликано складністю технології вирощування, високою собівартістю та низькою маржинальністю в порівняні з іншими сільськогосподарськими культурами.

Але, цьогоріч відбулося збільшення посівних площ буряків на 12 тис. га в порівнянні з минулим роком. Вказане дозволить забезпечити виробництво цукру з нового врожаю на рівні 1,4 млн. т., що повністю покриє потребу України в цукрі в наступному році та збереже як цукрову галузь в цілому, так і 60 тис. робочих місць для сільського населення, зайнятого в процесі цукроваріння.

Аналогічно до скорочення обсягів вирощування цукрових буряків скорочувалася кількість цукропереробних заводів. Так, в 2017 році працювало 46 заводів, які виробили 2,1 млн. т. цукру, в 2019 році – 42 заводи, що виробили 1,48 млн т. цукру, а вже в 2020 році було запущено лише 33 заводи, які виробили 1,15 млн. т. цукру.

Враховуючи наведене, представники роботодавців України вітають позиції:

- Уряду та Міністерства економіки України за те, що не підтримали ініціативу щодо запровадження тимчасового зниження тарифної квоти на ввезення на митну територію України цукру білого, що класифікується в товарній підкатегорії 1701 99 10 00 згідно з УКТЗЕД, в обсязі до 120 тис. т за ставкою ввізного мита в розмірі нуль відсотків від його митної вартості
- Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики за те, що не підтримали аналогічну за суттю ініціативу щодо запровадження тимчасового зниження тарифної квоти на ввезення на митну територію України цукру білого в обсязі до 60 тис. т.

Саме такі рішення сприятимуть прогнозованості державної політики та не вводитимуть в кризу окремі галузі економіки України.

Враховуючи проблеми цукрової галузі, що особливо загострилися у 2020/2021 маркетинговому році автори звернення просять відновити ефективну роботу Аграрного фонду та Державного резерву, а також розробити програми дієвої державної підтримки вирощування цукрового буряку та виробництва цукру в Україні.

Звернення підписали:
✅ Федерація роботодавців України
✅ Український союз промисловців і підприємців
✅ Українська аграрна конфедерація

✅ Рада підприємців при КМУ
✅ Національна асоціація цукровиків України "Укрцукор"

 

Популярні новини

Відкрите звернення ФРУ до Прем'єр-міністра України щодо реалізації проекту з локалізації електровозів в Україні

Маніфест роботодавців України

2019