У Федерації відбувся круглий стіл: «Варяги» в наглядових радах держкомпаній. Панацея чи зло?»

У Федерації відбувся круглий стіл: «Варяги» в наглядових радах держкомпаній. Панацея чи зло?»

Сьогодні під час круглого столу «Варяги» в наглядових радах держкомпаній. Панацея чи зло?» здійснили аналіз започаткованої у 2015 році за підтримки міжнародних партнерів амбітної програми реформ державного сектору економіки. Зокрема у частині створення та функціонування на стратегічно важливих підприємствах наглядових рад.

Нагадаємо, в 2019 році в країні діяли 44 акціонерні товариства, у статутному капіталі яких понад 50% акцій прямо або опосередковано належить державі.

Наглядові ради є у 32 акціонерних товариствах, у статутному капіталі яких понад 50% належить державі.

Активи цих підприємств складають понад 90% вартості усіх державних активів, вони формують значну долю ВВП України.

Іноземці становлять більшість у наглядових радах стратегічних державних підприємств. Зокрема, у НАК «Нафтогаз», «Укрзалізниці», держбанках.

Учасники дискусії, серед яких були народні депутати, відомі політики та експерти, громадські діячі, науковці, керівники виробничих компаній, представники ЗМІ, обговорили, в рамках дискусії чи були досягнені поставлені реформою корпоративного управління цілі, а саме:

  • зробити процес управління державними підприємствами прозорим, професійним та ефективним;
  • забезпечити призначення незалежних наглядових рад за результатами конкурсних відборів, усунувши корупціогенні складові тощо.

Зазначили, що, за час роботи наглядових рад показники державних АТ, діяльність яких розглядали сьогодні як приклад, погіршились: замість зменшення – тарифи зростають, замість збільшення кількості робочих місць – відбуваються скорочення.

Зате Україна витратила космічні суми на утримання членів Наглядових рад, які їх, як іноземні громадяни, навіть не декларують.

Тож констатували, що позитивних змін в управлінні державними стратегічними підприємствами, на які була спрямована реформа, що стартувала з посилом – взяти в основу найкращі світові практики - так і не було досягнуто.
Великі зарплати членів наглядових рад не тільки протирічать рекомендаціям OEСР, але і незалежності членів.

А замість «незалежності» в наглядових радах компаній впровадили не тільки зовнішній вплив, а й зовнішнє управління, сформувавши їх з іноземних громадян. І це вже питання не лише економіки, а національної безпеки.

Підсумовуючи, зазначили, що реформа корпоративного управління не виконала свого ключового завдання – не зробила управління державних підприємств ефективним та прозорим і, як наслідок, потребує кардинальних змін.

У фіналі дискусії презентували зміни до законодавства, які необхідні, щоб зробити управління стратегічними, багатомільярдними компаніями України ефективним й таким, що відповідатиме кращим світовим практикам.

Зокрема, зазначили, що з метою забезпечення керованості державних стратегічних підприємств необхідно:

  • переглянути склад наглядових рад в рамках кращих світових практик;
  • обмежити кількість незалежних членів наглядових рад у кількості до 25 % від усього складу;
  • визначити, що участь іноземців у складі незалежних членів наглядових рад може бути як виняток;
  • забезпечити призначення інших членів наглядових рад органами державного управління відповідно до їх повноважень, та покладення на них відповідальності за якість управління компанією,
  • враховуючи критичну ситуацію в АТ УЗ виділити діяльність її наглядової ради, як окреме питання, та звернутися до КМУ з пропозицією вирішити це питання найближчим часом.

Найближчим часом спільно доопрацюємо пропозиції та запропонуємо закріпити зазначені позиції юридично та внести відповідні зміни до деяких законодавчих актів України, спрямованих на удосконалення управління обєктами державної власності.

А саме, до Закону України «Про управління об'єктами державної власності», «Про банки і банківську діяльність», «Про акціонерні товариства» та постанов КМУ від 03.09.2008 «Про проведення конкурсного відбору керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки» та від 10.03.2017 №142 «Деякі питання управління державними унітарними підприємствами та господарськими товариствами, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі».

Тож найближчим часом запропонуємо всім фракціям ВРУ разом з Федерацією та іншими заінтересованими громадськими організаціями на одному із засідань КМУ звернутися до Уряду з пропозицією розглянути та оцінити діяльність наглядових рад державних акіонерних товариств і прийняти рішення щодо перегляду законодавства, яке регулює їх діяльність.

Популярні новини

Відкрите звернення ФРУ до Прем'єр-міністра України щодо реалізації проекту з локалізації електровозів в Україні

Маніфест роботодавців України

2019