02
Квітень

Діючий порядок сплати акцизного податку потребує змін

Автор  Яворський Олександр, 02.04.2019

На початку цього року в Парламенті зареєстровано проект Закону №9493, який передбачає внесення змін до Податкового кодексу України та спрямований на покращення процедури сплати акцизного податку з тютюнових виробів.
Проектом пропонується скасувати чинну процедуру сплати акцизного податку, яка фактично є авансовою, та повернутися до механізму сплати, який діяв до 2013 року - протягом 10 днів після граничного строку подання податкової декларації.
Чинна процедура сплати акцизного податку зобов'язує виробника сплатити податок за продукцію, виробництво якої ще не розпочалося і, відповідно, в момент, коли податкове зобов'язання ще не виникло.

Федерація роботодавців вже не перший рік пропонує зменшити фінансове навантаження на легальний і прозорий бізнес, який стабільно забезпечує десятки мільярдів гривень надходжень до державного і місцевих бюджетів. Ця пропозиція не передбачає будь-яких втрат надходжень державного бюджету.
Прийняття законопроекту забезпечить реалізацію основного принципу податкового законодавства - рівномірність та зручність, згідно з яким строки сплати податків та зборів установлюються, виходячи із необхідності забезпечення своєчасного надходження коштів до бюджетів для здійснення видатків бюджету та зручності їх сплати платниками.
Проект узгоджується з вимогами європейського законодавства, зокрема, Директиви Ради 2008/118/ЄС «Про загальний режим акцизних зборів та якою скасовується Директива 92/12/ЄЕС» від 16 грудня 2008 р. Положення цієї Директиви Україна зобов'язалася імплементувати в національне законодавство відповідно до Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС.
Директива передбачає, що зобов'язання щодо сплати акцизного податку виникає у момент випуску акцизних товарів для вільного руху (споживання).
Проект знайшов підтримку в Мінекономрозвитку, Мінагрополітики, Державній регуляторній службі, Головному науково-експертному управлінні ВРУ.
На тлі відповідності європейським директивам та підтримка органів влади, що формують політику у сфері промислового виробництва, дивною видається позиція Мінфіну і ДФС, які не підтримують проект з огляду на їх власне бачення впливу реалізації норм проекту на доходи державного бюджету.
За оцінками Мінфіну і ДФС, сплата акцизу протягом 10 днів після граничного строку подання податкової декларації матиме наслідком відтермінування сплати податку на 1-2 місяці. За їх логікою, виходячи із запланованих Держбюджетом на 2019 рік надходжень акцизного податку з тютюнових виробів та за умови збереження рівня надходжень від акцизного податку у 2020 році, бюджет недоотримає приблизно 4,5- 4,8 млрд. грн.
Фактично втрат держбюджету як таких не буде – зміна строку сплати акцизу не матиме жодного впливу на попит, обсяги виробництва чи зменшення податкових зобов'язань, які виникатимуть під час реалізації тютюнових виробів виробником.
Реалізація даної ініціативи зменшить витрати бізнесу на сплату відсотків за кредитами, які залучаються для авансування податків на ще не виготовлену продукцію і фактичне кредитування державного бюджету.
Звідки Мінфін і ДФС порахували втрати (та ще і з різницею 300 млн. грн.) – питання, яке буде найближчим часом обговорюватись на засідання Урядового комітету, що розглядатиме висновок КМУ до законопроекту.
Позиція Уряду щодо законопроекту буде найкращим лакмусовим папірцем щодо налаштованості Уряду будувати стосунки європейського рівня з бізнесом.