05
Червень

Боротьба за якість мобільного зв'язку – чи не зависока ціна питання?

Автор  Яворський Олександр, 05.06.2019

Питання якості мобільного зв'язку в нашій країні час від часу виникає на порядку денному влади, вирують дискусії в соцмережах. Потім всі втрачають до цієї теми інтерес.

Під приводом покращення якості зв'язку держава в особі Держспецзв'язку вирішила посилити захист прав споживачів, розробивши Вимоги щодо рівня якості послуг рухомого (мобільного) зв'язку.

Реалізація положень документу має покращити для всіх нас якість послуги, без якої сьогодні складно уявити сучасного українського громадянина.

Серед норм проекту наказу Держспецзв'язку є показник якості мобільного зв'язку

«час відповіді фахівця служби інформаційно-довідкового обслуговування оператора».

Закон України «Про телекомунікації» чітко визначає що таке послуги рухомого (мобільного) зв'язку і їх якість. Із норм закону випливає... що таке інформування не є послугою мобільного зв'язку, а лише одним з багатьох каналів отримання споживачами інформації про послуги рухомого (мобільного) зв'язку.

Тому маємо перевищення повноважень державного регулятора. Більше того, такі рішення будуть суперечити зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу.

Жодна з країн Європейського Союзу не запроваджувала на рівні регуляторних зобов'язань такого показника якості, як час відповіді фахівця служби інформаційно-довідкового обслуговування оператора.

Так, є звітування або рекомендації операторам, але це не показник якості зв'язку, за порушення якого є санкції. Це Фінляндія, Франція, Португалія, Норвегія. В інших країнах ЄС відсутні навіть рекомендації з цього питання.

Та до чого ж цей аналіз, адже значення питання захисту прав споживачів в Україні зростає з року в рік у всіх сферах - приймаються десятки актів законодавства, імплементуються європейські норми.

Для бізнесу - це додаткові інвестиції і постійні витрати. За підрахунками ринку – перший рік – понад 150 млн грн. З яких 25,9 млн грн – капітальні витрати, а 124 млн грн – щорічні операційні витрати. Тобто 124 млн щороку. Це понад сотня малих населених пунктів, які можна покрити якісним 3G/4G зв'язком.

А тепер про cost/benefit. Надійшло близько 350!!! скарг споживачів щодо тривалості очікування відповіді інформаційно-довідковою службами операторів. Це на 55 млн абонентів, сім-карти яких активовані в Україні. 0,0006 % від загальної кількості.

То ми все таки рухаємось до цифрової економіки і створюємо сприятливий інвестиційний клімат?