17
Січнь

Доля законопроєкту про Бюро фінрозслідувань – сумний результат парламентського турборежиму

Автор  Вачаєв Олег, 17.01.2020

17 січня Верховна Рада на пленарному засіданні відхилила законопроєкт №1208-2 від 18.09.2019 р. про Бюро фінансових розслідувань як такий, що не узгоджується з Конституцією та чинним законодавством України. Раніше цього тижня з такою рекомендацією до парламенту звернувся Комітет ВР з питань фінансів, податкової та митної політики.

Федерація роботодавців України увесь час підготовки та розгляду цього законопроєкту працювала як з його ініціаторами, так і брала учать у засідання профільного Комітету ВР, наполягаючи на тому, що цей документ не відповідає наголошеним цілям.

 

Зокрема, одразу після прийняття законопроєкту №1208-2 у першому читанні 2 жовтня 2019 р. ФРУ звернулася до народних депутатів Ольги Василевський-Смаглюк та Дениса Монастирського с вимогою суттєво відкоригувати текст до другого читання. Адже попри наголошену мету зі створення єдиного аналітичного органу з комплексної протидії економічним та фінансовим злочинам пропонувалося «спорудити» поліцейсько-силовий орган з максимально розгалуженими правами та більш широкими повноваженнями співробітників, ніж є сьогодні у співробітників податкової міліції.

Наприклад, посадовим особам БФР пропонувалося надати «ексклюзив» у вигляді повноважень на підставі рішення суду на строк до 10 діб опечатувати архіви, каси, приміщення чи інші сховища, брати їх під охорону. Причому законопроєкт в тодішній редакції не містив як підстав для подібних судових рішень, так і механізму їх оскарження. Тобто неважко уявити собі, якими б були наслідки для бізнесу, якби такі повноваження залишилися.

Ми також звернули увагу народних депутатів на принциповий для роботодавців момент, який міг звести нанівець усі спроби реформування правоохоронних структур. У тодішній редакції законопроєкту не містилося прямої норми щодо передачі із профільних підрозділів правоохоронних органів до БФР справ, пов'язаних з кримінальними правопорушеннями в сфері публічних фінансів. Це могло призвести до того, що бізнес мав опинитися під тиском одразу декількох правоохоронних органів.

Треба (частково!) віддати належне народним депутатам. В редакції документу до другого читання більшість правок та доповнень, що їх було запропоновано Федерацією, було враховано. Але, на жаль, не всі. Зокрема, було залишено норму про введення адміністративної відповідальності (у вигляді величезних сум штрафів) за ненадання Бюро інформації або документів, або їх же «не в повному обсязі». Але оскільки у Кодексі про адміністративні правопорушення немає інституту адміністративного розслідування, на практиці це призвело би до свавілля правоохоронців, які б карали штрафами на свій розсуд.

І ще одне. Як виявилося із висновку Головного юридичного управління Апарату ВР, остаточний текст законопроєкту до другого читання готувався буквально протягом лічених днів. Тому не дивно, що поруч зі збереженням «шкідливих» для бізнесу норм в документі залишилось чимало положень стосовно створення Бюро як такого, що, як це витікає з вищезазначеного висновку, порушують Конституцію.

Як на мене, з того, що сталося витікають принаймні два висновки. По-перше, парламентський турборежим абсолютно непридатний, коли йдеться про такі серйозні речі, як створення нових правоохоронних структур. По-друге, ми й надалі будемо використовувати усі можливості, надані Федерації Законом «Про організації роботодавців, їх об'єднання, права і гарантії їх діяльності», аби не допустити ось таких законодавчих «скороспілок». Пильнуємо!