22
Березень

Чи доцільно роз'єднувати Міндоходів

Автор  Володимир Цибульський, 22.03.2014

Останнім часом так багато обговорювалася пропозиція уряду реорганізувати Міністерство доходів і зборів. Натомість урядом пропонується створити державну податкову та митну служби, як це і було раніше.

Провідні аналітики стверджують, що це реформування займе тривалий час і потребує більше мільярда гривень бюджетних коштів. То ж чи не занадто дорогу ціну заплатить український бізнес за цю процедуру й без того у непростий час економічної кризи?

Руйнувати – не будувати, але чому ніхто з теперішніх урядовців не звертає уваги на вагомі переваги від створення Міндоходів, яке в результаті подолання опору і непростих процесів об'єднання нарешті поєднало функції податкової та митниці і забезпечило спрощення адміністрування бізнесу.

Адже саме цього вимагає бізнес-середовище, якому найперше потрібна стабільність та прогнозованість.

Сьогодні Міндоходів об'єднує в єдину електронну систему всю звітність - податкову, митну, по фондам соціального страхування. На злиття пішли довгі місяці, але тепер один державний інспектор може бачити всю роботу підприємства: починаючи від моменту ввезення продукції або сировини на митну територію України, закінчуючи постачанням її кінцевому споживачу.
Механізм наповнення бюджету є дієвим та дає можливість отримані кошти відразу спрямувати до бюджету. Але якщо ці бази роз'єднати, втратиться взаємозв'язок податкова–митниця-соціальні фонди і кожне відомство вирішуватиме питання на своєму рівні. Саме це може створити сприятливі умови для зловживань та корупції.

Письмові запити, перехресні перевірки, відсутність єдиного стандарту процедури контролю, конкуренція між відомствами ось лише короткий перелік проблем що виникнуть в результаті нової реорганізації. В ідеалі місією міністерства мало би стати адміністрування податків, зборів, митних платежів та єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, надання високоякісних послуг громадянам і бізнесу, а також своєчасне забезпечення наповнення доходної частини бюджету.

Автоматизація адміністрування податків мала на меті створити сприятливі умови для формування інвестиційного клімату в Україні та подальшого залучення іноземних інвестицій. Після створення єдиної бази було спрощено важливу для бізнесу процедуру митного оформлення, значно скорочено час на її проведення. Істотно знижено документообіг для здійснення експортно-імпортних операцій ще й тому, що вчасно проведене об'єднання баз даних дозволяє використовувати інформаційний ресурс двох служб більш ефективно.

Концентрація усіх функцій, пов'язаних з адмініструванням податкових та митних платежів, в рамках єдиної структури – це шлях, який обрали багато провідних країн, в тому числі Великобританія, Данія, Латвія, Канада. До переліку цих країн приєдналась в минулому році і Україна.

Вважаю, що не варто втрачати те, що продемонструвало позитивні напрацювання, допустивши таким чином руйнацію налагодженої системи сервісу для бізнесу. Було б доцільним зберегти такі успішні рішення, як скорочення витрат на утримання апарату, усунення дублювання функцій завдяки оптимізації штату двох раніше численних служб.

Переконаний, що у нових умовах Міністерство доходів і зборів трансформоване у відомство або службу, що і надалі об'єднає податковий та митний сервіси, могло б стати дієвим професійним та неупередженим органом без корупції та зловживань.