13
Червень

Перетворіть cтартап у свій особистий фінансовий старт

Автор  Панов Володимир, 13.06.2017

В Ужгородському національному університеті другий рік поспіль серед студентів пройшов конкурс «Стартап – УжНУ 2017». З півтора десятка інноваційних проектів молодих науковців університету після двох етапів відбору до фіналу дійшли 7 найцікавіших і найперспективніших розробок від представників 8 факультетів: фізичного, математичного, біологічного, географічного, економічного, хімічного, інженерно-технічного, а також факультету туризму і міжнародних комунікацій.

Виступаючи перед студентами, аспірантами та молодими вченими на конкурсі студентської наукової творчості Володимир Панов - член наглядової ради ПрАТ «Єврокар», голова обласної організації роботодавців «Закарпаття», сказав, що задоволений тим, що в Ужгородський Національний університет другий рік поспіль проводять конкурс стартапів: «Нехай ми значно відстаємо від провідних світових університетів, адже важко собі уявити західний виш, основною складовою якого не є підготовка та реалізація стартапів. Ця практика є нормою, без якої неможливо уявити собі сучасний вищий навчальний заклад. Але те, що УжНУ почав це робити і проводить вже другий раз такий захід – це позитивна тенденція, яку необхідно підтримувати та розвивати».

- Український бізнес, щоб випереджати динаміку економічного розвитку, повинен бути взірцем підприємництва, фундаментом якого повинні стати інновації. Саме такі підходи мають формуватися в університетах. Саме таке середовище повинно бути створене: коли кожний студент зрозуміє, що його майбутнє залежить від того, як він здатен адаптуватись до сучасних реалій та витримати конкуренцію серед колег.

Хочу акцентувати увагу на трьох ключових складових успішної реалізації будь-якого стартапу.

Перше: студенти мають зрозуміти, що стартап – це передусім бізнес; перший і основний крок в стартапах – це створення компанії. На початках вона навіть може бути не зареєстрованою, але в той же час мати повний пакет документів для створення юридичної особи для якнайшвидшого офіційного провадження діяльності.

Тому, як тільки з'являється ідея, необхідно формувати команду та створювати компанію.

Друге: вкрай важливі ідеї. Добре б було проводити в університетах конкурси ідей. Це, безумовно, сприятиме формуванню команд для їх реалізації. Стартап – це не тільки ІТ-технології, як вважає більшість, це може бути будь-яка галузь економіки.
Правильніше всього розділити інноваційні ідеї на дві складові: велике "І" та маленьке "і".

1. Велике "І". Я – геній. У мене пропозиція, яка може змінити цілий світ. У цьому випадку прикладами серед сучасників є: Стів Джобс, Білл Гейтс, Ілон Маск, та такі винахідники, як Сергій Корольов, Генрі Форд, Ернест Резерфорд, Нікола Тесла, Олександр Белл, Томас Едісон. Хочу запевнити вас, що відкриття, яке здатне вразити цілий світ, може бути зроблене Тут, Сьогодні та Зараз – в нашому університеті. Якщо ми не навчимося в це вірити, то ми приречені бути постійно наздоганяючими маргіналами споживчого ринку.

2. Маленьке "і". Я вдосконалюю ідею. Ця складова є однією з головних функцій бізнесу: коли на ринок виходять більш якісні та здешевлені товари, створені за більш короткий проміжок часу. Щоденно кожен студент має дивитись на світ та думати як його вдосконалити і покращити, розуміючи, що при цьому ще й можна започаткувати свою справу та стати самодостатньою особистістю в майбутньому.

Третє: готуючи стартап, ми постійно повинні замислюватися над тим, де знайти фінансування для його реалізації. Пошук фінансування – це ціла школа, ціле мистецтво, в якому також треба проявляти винахідливість. Особливо в нашій країні, де практично відсутні венчурні компанії, інвестиційні фонди, бізнес-ангели. Коштів для реалізації стартапів в країні достатньо, але їх треба знайти та змусити працювати на свою ідею.

Для більш кращого розуміння суті справи розповім невелику історію про таких самих студентів, як ви, з не такого й далекого Будапешту. При підготовці до іспитів вони створили свою програму, яка виявилась набагато простішою у використанні, ніж апробовані програми в Power Point. Спочатку цю програму у них купували однокурсники. Потім почали звертатись студенти інших вишів Будапешту і розробники зрозуміли, що створили якісно новий продукт, який необхідно запатентувати та продати. У результаті вони влаштували зустріч з представниками американської компанії, яка організовувала ТЕД-конференції, та запропонували цій компанії, яка ніколи не займалась інвестуванням – стати інвестором та партнером. Результат неочікуваного ходу – новий, який швидко стає популярним: формат Prezi і три нових молодих угорських мільйонери. Засновники компанії здобули приз в європейському змаганні стартаперів The Europas в номінації «Найкращий засновник і співзасновник стартапу». Серед інвесторів — Sunstone Capital, TED Conferences та Accel Partners, на суму приблизно $15,5 млн. Prezi вийшов на окупність за 3 місяці.

Що хотілось би побажати організаторам подібних конкурсів: популяризуйте їх, запрошуйте на презентації проектів людей, які відразу зможуть інвестувати в ці проекти, топ-менеджерів підприємств. Є шанс, що вони укладуть контракти з новоствореними компаніями для модернізації та оптимізації існуючих виробничих процесів. Тоді для УжНУ з'явиться можливість стати саме тим університетом, який почав змінювати підходи до створення нового економічного середовища регіону та країни.

Давайте спробуємо вивести формулу успіху стартапу:
Ідея → Компанія → Фінансування → Реалізація = успіх $

Проявляйте творчість у реалізації своїх ідей і на вас чекає успіх!