Політика Нацбанку є неефективною, незадовільною і не в інтересах України

Політика Нацбанку є неефективною, незадовільною і не в інтересах України

Коронакриза започаткувала небачену світом гібридну економічну кризу. Але для багатьох країн світу відкрила й нові можливості. У країнах ЄС, зважаючи на рекордно низькі процентні ставки, активно зростає кредитування підприємств, підвищується рівень монетизації економіки.

Обсяг кредитів, наданих суб'єктам єврозони в квітні 2020 року, у річному обчисленні зріс на 4,9%. У США, щоб усунути перекоси, викликані пандемією нового коронавірусу в економіці, голова Федеральної резервної системи США мобілізував центральний банк на безпрецедентно стрімкі і рішучі заходи, знизивши процентні ставки майже до нуля, запустивши колосальну програму покупки державних облігацій і почавши кредитувати американський бізнес.

У той самий час в Україні, як і п'ять років поспіль, з економіки державою забирається більше коштів, ніж повертається в неї.

Минулого року гривня стала світовою рекордсменкою за темпами зміцнення. Але вітчизняна економіка тут ні до чого. Це - штучне зміцнення гривні Нацбанком, який увесь цей час проводив жорстку монетарну політику, утримуючи високу вартість грошей - облікову ставку - в економіці.

При цьому за останні п'ять років на користь кредиторів із бюджету вилучено майже 9% ВВП. Це, в свою чергу, вдарило по економічному потенціалу країни та державних фінансах.

Тобто монетарний механізм України розвернувся в бік зовнішніх інтересів на шкоду внутрішнім.

У результаті неадекватної економічним умовам валютної політики НБУ, суб'єкти економіки зазнали збитків: державний бюджет недоотримав доходів і запозичував за ставками, що значно перевищують темпи зростання податків, експортери понесли втрати внаслідок зниження гривневої виручки, реальний сектор недоотримав кредитних ресурсів, а країна — надходжень у валютні резерви.

А НБУ замість того, щоб стимулювати експорт, сформував надприбуткові процентні умови для кредиторів. Ті вклали в ОВДП близько $ 4 млрд.

Хоча ту ж валюту, зазначають експерти, регулятор міг отримати в резерви за рахунок скупки експортної виручки при адекватній монетарній політиці.

У той час як потенційна глибина падіння ВВП оцінюється в 7-8% за рік, а промисловість може знизитися більше ніж на 10%, банки за січень-квітень 2020 р отримали 25,2 млрд грн чистого прибутку (в 1,4 рази більше, ніж за аналогічний період минулого року) і більше 90 млрд грн доходів (зростання на 16,8%), свідчать аналітики.

При цьому за п'ять місяців поточного року обсяг кредитів, виданих банками, зріс лише на 1,8%, а в травні зафіксовано падіння показника на 1,2%.

Хоча, як я вже сказав, на заході в період карантину спостерігається різке зростання кредитування завдяки стимулюючим держпрограмам, які мають на меті допомогти національному бізнесу в період кризи.

Тобото у 2020 році Нацбанк, по суті, накинув на економіку цілий ряд монетарних обмежувачів чим просто задушив фінансову основу економічного розвитку.

Проте, штучно зміцнюючи гривню, перетворився на своєрідний грошопровід для кредиторів , які хочуть вивести свої капітали з країни через спекулятивні інвестиції в ОВДП.

А для цього потрібен прийнятний обмінний курс, нехай навіть ціною остаточної деіндустріалізації економіки і втрати чергового мільйона робочих місць.
Федерація роботодавців України протягом 5 років послідовно виступала з критикою дій Національного банку України. Ми неодноразово заявляли, що політика НБУ є вбивчою для економіки України. Боротьба з інфляцією для держрегулятора важливіша за економічне зростання та боротьбу з безробіттям.

Маємо розлад системи управління. Центральний банк країни фактично виступає антагоністом до її Уряду. Ми віддаємо економікам інших країн світу свої надра, ринки та трудові ресурси.

Для порятунку економіки вже зараз потрібно кардинально змінювати існуючий монетарний режим, націлюючи його на зайнятість та динаміку ВВП.

Саме так наразі працює ФРС США. На її офіційному сайті вказані економічні цілі, яких Федеральна резервна система прагне досягти за допомогою своєї грошово-кредитної політики. Це максимально стійка зайнятість, стабільні ціни і помірні довгострокові процентні ставки. Ці цілі іноді називають «мандатом» ФРС.

А Єврокомісія взагалі пропонує бізнесу гранти. Тільки б не зупинялася економіка та зберігалися робочі місця.

Серед запропонованими ЄС інструментів підтримки бізнесу, крім прямих грантів, ще й податкові пільги, зниження кредитних ставок, страхування короткострокових експортних кредитів, державні гарантії на надані кредити тощо.

За даними аналітичного агентства Bruegel, країни ЄС погодили обсяги відповідного фінансування – від 3,6% до 51,9% ВВП за 2019 рік.

Наша задача – змінити 99 статтю Конституції, Закон Про НБУ, Статут НБУ з тим, щоб визначити основною функцією НБУ поряд із забезпеченням стабільності гривні також досягнення економічного зростання та максимальної зайнятості.

Федерація роботодавців України вважає політику Нацбанку неефективною, незадовільною і не в інтересах України та прийняла рішення підтримати позицію Голови Ради Національного банку та ініціативу Комітету з питань фінансів податкової та митної політики ВРУ, які, зокрема, вимагають

  • встановити, що Національний банк України як у 2019 році та на початку 2020 року, так і починаючи з 2014 року не виконав повною мірою своєї основної конституційної функції, формував та реалізовував вкрай небезпечну для країни валютно-курсову політику, яка штучно поглибила кризові явища в економіці.
  • утворити Тимчасову слідчу комісію Верховної Ради України з питань розслідування діяльності керівництва Національного банку України та керівництва Фонду гарантування вкладів фізичних осіб у 2014-2019 роках.

Також вкотре наголошуємо на основних вимогах бізнесу до влади щодо формування грошово-кредитної політики. Роботодавці вимагають від:

   1. Верховної Ради України – найближчим часом внести зміни до Конституції України та Закону «Про Національний банк України», визначивши основною функцією НБУ поряд із забезпеченням стабільності гривні також сприяння довгостроковому економічному зростанню та мінімізації безробіття за досвідом розвинених країн.

   2. Національного банку України:

        2.1. передбачити задіяння інструментів монетарної політики для стимулювання кредитування реального сектору економіки. З цією метою розробити інструменти регулювання середньострокової ліквідності банків, які задіяні в програмах кредитування підприємств реального сектору економіки (з урахуванням досвіду країн з перехідною економікою, зокрема країн Східної Європи). Розробити чіткі індикатори ефективності і механізми контролю за реалізацією таких інструментів.

        2.2 максимально лібералізувати вимоги щодо проведення активних банківських операцій

        2.3 переглянути нормативи граничного розміру вкладень банків в ОВДП та депозитні сертифікати НБУ.

   3. Міністерства фінансів України – припинити фінансові спекуляції із залученням коштів під ОВДП за завищеними процентними ставками. На переконання роботодавців, виконання зазначених вимог дозволить покращити ситуацію із кредитуванням реального сектору економіки, зменшить обсяги спекулятивних операцій на фінансовому ринку, а у кінцевому підсумку – зупинить масову міграцію людей з України та стимулює зростання економіки.

Наполягаємо на необхідності аудиту НБУ та Фонду гарантування вкладів.

Та на тому, що Національний банк України та Кабінет міністрів мають працювати як єдиний великий Уряд України з метою забезпечення економічного розвитку країни. А АМКУ – виконувати свої прямі функції та обов’язки згідно із законодавством.

Заради ДОБРОБУТУ ДЛЯ ВСІХ!

Політика Нацбанку є неефективною, незадовільною і не в інтересах України

Коронакриза започаткувала небачену світом гібридну економічну кризу. Але для багатьох країн світу...

Спільне завдання роботодавців, профспілок та Уряду побудувати конкурентоспроможну економіку України

Під час зустрічі Прем’єр-міністра з роботодавцями та профспілками зазначив, що значною мірою...

Ми збудуємо конкурентоздатну країну!

Людовік XIV сказав: "Держава — це я". Так от, якби кожен українець усвідомив, що держава — це він, то у...