Пріоритети податкової політики – час вимагає змін. ФРУ спільно з партнерами провела V Податковий форум
28.08.2019

Пріоритети податкової політики – час вимагає змін. ФРУ спільно з партнерами провела V Податковий форум

Представники бізнесу, громадського сектору, урядовці, народні депутати України, науковці обговорили пріоритети формування і реалізації податкової політики під час V Податкового форуму, що відбувся 21-23 серпня в м. Одеса.

Співорганізаторами форуму традиційно є Федерація роботодавців України, Рада підприємців при КМУ і Українське товариство економічних свобод, за підтримки партнерів - Інституту суспільно-економічних досліджень та НДІ фіскальної політики Університету ДФС України.

Учасники Форуму обговорили найбільш актуальні питання податкової політики, які сьогодні турбують бізнес та суттєво впливають як на інвестиційний клімат, так і формування бюджетів усіх рівнів. Це детінізація ринків товарів і послуг, легалізація доходів громадян і бізнесу, стимулювання економічного розвитку, насамперед інновацій, через інструменти податкової політики, роль якісної освіти у формуванні взаємної податкової культури в суспільстві, взаємної відповідальності бізнесу і контролюючих органів під час реалізації податкової політики, міжнародні і регіональні тренди в оподаткуванні.

«Ефективність податкової системи має вимірюватись з точки зору утворення робочих місць, економічного зростання й належної роботи внутрішнього ринку. Україна має змінити парадигми в податковій політиці - податки повинні виконувати одну з своїх основних функцій - регулятивну.Уряд та Парламент мають змогу підтримати українську промисловість, зокрема скориставшись дозволеними правовими механізмами в рамках реалізації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Прикладом таких дозволених інструментів може бути застосування зниженої ставки ПДВ на поставки природного газу, електроенергії або централізованого теплопостачання. Застосування таких механізмів може значно знизити негативний ефект від запровадження нових правил на ринках товарів і послуг, що споживаються реальним сектором економіки», - зазначила заступник Генерального директора ФРУ Юлія Гончарова під час панельної дискусії Форуму «Пріоритети податкової політики - забезпечення економічного зростання, фіскальна консолідація чи євроінтеграція?».

На необхідності змін правил гри в контексті балансу відповідальності бізнесу і держави наголосив і Генеральний директор Компанії «Nemiroff» Юрій Сорочинський.

«Кожного разу посилення тиску держави на бізнес призводить до збільшення тіні. Яскравий приклад - ринок міцного алкоголю. Численні заходи посилення контролю за ринком були схвалені і реалізовані. Проте з 2008 року частка тіньового ринку алкоголю в Україні не зменшується, надходження в загальному обсязі також не зростають. Сьогодні час змінити ставлення держави до бізнесу – від цього виграють всі», - сказав він.

Позицію щодо необхідності удосконалення «правил гри» між бізнесом підтвердила і директор з корпоративних зв'язків ПрАТ «Філіп Морріс Україна» Наталія Бондаренко.

«В першу чергу, ми повинні визнати на державному рівні, що нелегальна торгівля тютюновими виробами – це не тільки втрачені податки і поганий інвестиційний клімат, але і серйозна загроза безпеці держави. За даними дослідження консалтингової компанії Кантар Україна, з початку року 2017 року рівень нелегальної торгівлі сигаретами в Україні збільшився в 7 разів. За підсумками першого півріччя 2019 року він сягнув 7,2% - це еквівалентно 3,9 млрд сигарет или 5,1 млрд грн недоотриманих податків. Міжнародні оцінки свідчать, що незаконна торгівля тютюном складає від 10 до 12% світового споживання тютюнових виробів, а а обсяг незаконного обороту – 600 млрд сигарет. В 2015 році Державний департамент США разом спільно з Департаментом нацбезпеки визнали нелегальну торгівлю тютюном загрозою національній безпеці країни. Для боротьби з цією проблемою в Україні необхідно удосконалити низку процедурних нюансів, наприклад, запровадити прозорий облік сировини виробниками, порядок знищення конфіскованих тютюнових виробів і обладнання, створити відкритий реєстр конфіскату, посилити відповідальність у цій сфері», зазначила Наталія Бондаренко.

Учасники форуму наголосили на необхідності податкового стимулювання інновацій, як одного з ключових факторів прискорення економічного зростання.

«Світовий досвід довів ефективність податкових механізмів регулювання інноваційного розвитку. У середньостроковій перспективі така політика дозволяє пришвидшити інновації та збільшити надходження до державного бюджету. Податкові привілеї себе виправдовують, оскільки суспільство стимулюється до правильної поведінки і в середньостроковій перспективі державні доходи вирівнюються. Для прикладу, у Нідерландах завдяки програмі підтримки споживання електромобілів, яка була запроваджена у 2010 році, спершу спостерігалися незначні втрати бюджету, проте за 7 років дії цієї програми використання електромобілів зросло на 785%, а потужне зростання інфраструктури для електрокарів створило і додаткові робочі місця, і додаткові надходження до бюджету», — переконаний Володимир Котенко, партнер Ernst&Young.

Значну увагу під час V Податкового форуму в Одесі було надано і регіональним аспектам податкової політики.

«Запорукою незалежності та спроможності громад є наявність стабільних власних надходжень до місцевих бюджетів. Як показує досвід, коли змінюється влада – змінюються пріоритети. За таких умов місцеве самоврядування перебуває завжди в стані невизначеності, немає впевненості у тому, що буде завтра. Це, безумовно, впливає на розвиток громад. Необхідно закріпити стабільні власні джерела надходжень місцевих бюджетів, тоді громади будуть відчувати впевненість у завтрашньому дні та розвиватися, підвищувати свою інвестиційну привабливість», - заявив виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан під час панельної дискусії на тему «Міжнародні, соціальні та регіональні аспекти оподаткування».

Нагадаємо, Податковий форум – щорічна дискусійна платформа представників парламенту, бізнес-асоціацій, урядовців та експертів, що відбувається за підтримки Федерації роботодавців та партнерів.