Збільшення навантаження з ЄСВ на легальних роботодавців створює ризики тінізації заробітної плати  - ФРУ
19.11.2018

Збільшення навантаження з ЄСВ на легальних роботодавців створює ризики тінізації заробітної плати - ФРУ

Схвалений Кабміном урядовий законопроект, начебто покликаний детінізувати заробітні плати, насправді несе ризики значного поглиблення проблеми «тіньових» зарплат, посилення тиску на легальний бізнес та погіршення бізнес-клімату в цілому, переконані у ФРУ.
Адже проект законодавчих змін, яким передбачається збільшення бази оподаткування ЄСВ для окремих суб'єктів господарювання, спрямований на спробу часткового подолання дефіциту Пенсійного фонду України виключно за рахунок коштів законослухняних роботодавців, які і так сплачують своїм працівникам високі «білі» зарплати, зазначають у Федерації.
Зокрема, роботодавці не підтримують запропоновані зміни в частині скасування максимальної величини бази нарахування єдиного соціального внеску.
Проект не має нічого спільного ні із соціальною справедливістю як такою, ні із «справедливим механізмом нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», про яке йдеться у назві законопроекту, зазначають експерти.
У вкрай стислій та неякісній Пояснювальній записці до нього не наведено жодного аналізу щодо впливу на суб'єктів господарювання та ринок праці, зазначають у ФРУ.
Як приклад справжнього можливого негативного ефекту цього документу, наводять наступні прогнози. Якщо зарплата топ-менеджера підприємства складає сьогодні 100 тис грн. на місяць (рівень зарплат так званого середнього класу у Європі), витрати роботодавця із сплати ЄСВ зростуть приблизно у два рази.
Але при зарплаті топ-менеджера у 1 млн. грн. на місяць (або рівень зарплат топ-менеджменту середнього бізнесу у Європі) та вище, такі витрати зростуть вже у десятки разів.
Причому це стосується і зарплат менеджменту державних підприємств та акціонерних товариств із державною часткою у капіталі, що обумовлює додаткове фінансове навантаження і на державу. Про це також не зазначається у Пояснювальній записці до законопроекту.
За розрахунками Пенсійного фонду України станом на 1 липня 2018 року, у разі прийняття зазначених законопроектів, додаткові прямі витрати роботодавців складуть не менше 7,2 млрд. грн. на рік і зростатимуть із збільшенням мінімальної заробітної плати.
При цьому для самого високооплачуваного менеджера нічого не зміниться – збільшені у десятки разів виплати ЄСВ жодним чином не вплинуть ні на максимальний розмір його майбутньої пенсії, ні на максимальний розмір по безробіттю.
Також законопроектом пропонується посилити відповідальність за несплату ЄСВ. Йдеться про повернення кримінальної відповідальності за несплату податків, введення заборони на виїзд за кордон і керування транспортним засобом. У ФРУ зазначають, що такі заборони частково порушують конституційні права щодо свободи пересування, права володіння та розпорядження майном.
Роботодавці переконані, що чергове кардинальна зміна «правил гри» в оподаткуванні оплати праці не узгоджується з проголошеним керівництвом держави курсом на подальшу дерегуляцію ринку праці, залучення та захист зовнішніх та внутрішніх інвестицій, детінізацію економіки.
Запровадження норм законопроекту призведе до погіршення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств на ринках збуту, загальному погіршенні інвестиційного клімату у державі, стане додатковим важливим стимулом для приховування справжніх доходів працівників від оподаткування, буде сприяти замороженню або навіть зменшенню досягнутих зарплат працівників усіх категорій, скороченню доходів від ЄСВ та податку на доходи фізичних осіб.
Федерація роботодавців України закликає Верховну Раду України не підтримувати цей законопроект та спільно з роботодавцями напрацювати дійсно дієві шляхи детінізації заробітних плат і розширення джерел надходження до фондів соціального страхування.