Президент підписав закон, спрямований на боротьбу з тіньовим ринком нафтопродуктів
10.12.2018

Президент підписав закон, спрямований на боротьбу з тіньовим ринком нафтопродуктів

10 грудня Президент України Петро Порошенко підписав бюджетоутворювальний закон №9260 про зміни до Податкового кодексу. Відповідне рішення підтримали 236 народних депутатів. Закон передбачає, зокрема, запуск системних змін до Податкового кодексу та інших законодавчих актів, спрямованих на викорінювання тіньового сегмента ринку нафтопродуктів.

Наразі в Україні з порушеннями працюють щонайменше 1500 заправок. Обсяг реалізації пального через заправні пункти, які працюють без дозвільних документів, складає близько 40 тис. т. на місяць. Тіньовий ринок, зокрема в сегменті ДП складає 20%, а скрапленого газу — 30-50% в залежності від регіону. Прогнозні втрати державного і місцевих бюджетів в 2018 році складуть близько 10 млрд. грн.

Нелегальні точки продажів розміщуються і експлуатуються без належного оформлення землекористування, без дозволів на експлуатацію об'єктів підвищеної небезпеки; реалізують паливо без застосування РРО, працюють без оформлення трудових відносин з працівниками та спотворюють добросовісну конкуренцію на ринку.

Основними чинниками існування такої критичної ситуації на ринку пального стали тривала відсутність системних заходів з протидії нелегальним АЗС з боку органів влади та відсутність контролю за відповідністю фактичного і документального обороту пального.

В Україні діє безліч схем, які допомагають недобросовісним продавцям ухилятися від сплати податків. Ведення діяльності за такими схемами має на увазі, що паливо продається окремо від документів на нього. За звітності паливо проходить як продане оптом юридичним особам, але фактично воно реалізується в роздробі за готівку — через АЗС, АГЗС, АГЗП без застосування РРО. Виходом з цієї ситуації стане введення з 1 липня 2019 ліцензування діяльності з виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі паливом, запуск нової системи контролю за фактичним обігом і залишками палива на акцизних складах з використанням рівнемірів і витратомірів та модернізація існуючої СЕАРП.

Які саме інструменти ліквідації нелегального ринку будуть запроваджені?

Йдеться про запуск в 2019 — 2020 роках системних комплексних заходів контролю за обігом пального в країні, а саме:

  • - введення з 1 липня 2019 року ліцензування діяльності з виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі паливом;
  • - модернізація з 1 липня 2019 року СЕАРП з переходом на облік палива по акцизним складам;
  • - поетапне введення системи контролю за обігом та залишками палива на акцизних складах з використанням рівнемірів і витратомірів-лічильників;
  • - контроль над цільовим використанням палива, призначеного для авіаційного транспорту.

Під ліцензування підпадають суб'єкти господарювання, які є власниками або користувачами місць, де вони здійснюють діяльність з виробництва, зберігання пального (власного або отриманого на зберігання від інших осіб), оптової та роздрібної торгівлі пальним. Також ліцензування потрібно суб'єктам господарювання, які здійснюють оптову торгівлю пальним без наявності у них відповідних місць торгівлі.

Ліцензії видаватиме ДФС терміном на 5 років, а реєстр ліцензіатів буде розмішуватись на сайті ДФС у вільному доступі із зазначенням всіх місць торгівлі.

Отримання ліцензії не буде обтяжливим для бізнесу. Вартість річної плати складатиме 780 гр-н за виробництво або зберігання пального; 2 тис гр-н коштуватиме ліцензія за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, та 5 тис. гр-н — за кожне оптове; у разі відсутності у ліцензіата місць оптової торгівлі пальним, вартість становитиме 10 тис. гр-н.

А ось робота без ліцензії передбачає штрафи в розмірі від 250 тис. до 1 млн. гр-н. в залежності від виду діяльності.

Встановлення витратомірів-лічильників та рівнемірів й передача даних з них до ДФС потрібні з метою побудови комплексної системи контролю за фактичним обігом та залишками пального на НПЗ, нафтобазах та заправках. Показники системи контролю за фактичним обігом та залишками пального на акцизних складах будуть співставлятися з показниками модернізованої СЕАРП, що дозволить в автоматичному режимі виявляти необліковані обсяги пального, з якого не сплачені податки.

Впровадження перерахованих вище комплексних заходів допоможе ліквідувати тіньові схеми, зробити ринок прозорим, підвищити його конкурентність та інвестиційну привабливість, а також збільшити надходження до державного бюджету (до 10 млрд. грн./рік).

Наступним кроком на шляху до детінізації ринку стане створення публічної інтерактивної карти, де споживачі самі зможуть інформувати ДФС відзначаючи на карті населені пункти та вулиці, де розташовані нелегальні заправки.

За матеріалами Нафтогазової Асоціації України